onsdag 6 augusti 2008

Vänortsarbete

Den 16/8 hoppas jag på strålande sol, 25 grader varmt med en lätt bris som svalkar. Det gör jag för den dagen så har vi skärgårdsfest i Södra hamnen, Kandalaska-dagar i Badhusparken och vänortsdag i vänortsparken vid stadshuset. Det blir en festdag som går från hamn till hamn och knyts ihop via kanalen.
Vi kommer att ha gäster på plats från våra tre vänorter: Kandalaska i Ryssland, St Barthelemy i Karibien och Grindavik på Island. Vi firar även 30årsjubileum med vänorterna Grindavik och St Barth. Verkligt roligt ska det bli!
Under dagen kommer en fotoutsällning på temat "Leva och bo i Piteå" att visas. Vi har haft en fototävling i sommar och fått in 160 bidrag. Idag har jag varit med i den jury som valt ut 20 bilder till utställningen och den 16/8 lottar vi bland de 20 bidragen om vem som vinner första priset - en resa till St Barthelemy i november i år.
Många fina bilder fanns det att välja mellan och vi hade faktiskt ett tufft uppdrag. För bara mellan oss fyra i juryn så var ju våra egna mentala bilder av hur det är att leva och bo i Piteå väldigt olika. Precis som det ska vara tänker jag.

Resan till St Barth i november sker i samband med att det arrangeras en Sverigevecka och en Piteådag där och en delegation från Piteå åker för att delta.

Jag tror mycket på vänortsarbetet, att träffas och lära av varandra, att hjälpa och stötta, att få nya vänner, det kan ju bara vara rätt!

Inga kommentarer: