torsdag 7 augusti 2008

Attraktiva arbetsgivare

Idag har vi haft träff med kommunalråd och kommunchefer i fyrkanten (Piteå, Luleå, Älvsbyn, Boden). Vi diskuterade bland annat personalförsörjningsfrågor. Fram till år 2015 så kommer fyrkantskommunerna som arbetsgivare att behvöa rekrytera 13 000 personer.
Många med nyckelkompetens och med kunskaper som bara finns i huvudet på just den personen.

Det är en stor utmaning som kommunerna i fyrkanten antar tillsammans. Vi ska samarbeta och komplettera varandra istället för att konkurrera med varandra när det gäller rekryterings- och personalförsörjningsfrågorna.

Men för att kunna rekrytera måste kommunerna vara attraktiva arbetsgivare. Vi måste kunna erbjuda stimulerande arbetsuppgifter, jämställda och hälsofrämjande arbetsplatser och karriärvägar inom kommunen. Laganda, kamratskap och ett rikt liv utanför jobbet är minst lika viktigt. Såklart.

Vi har pratat om generationsväxlingen, arbetskraftsbristen och kompetensförsörjningen länge. Nu ska vi agera!

I politik och kärlek är allt möjligt. Det är mina ledord här i livet. Jag tror verkligen på möjligheten att förändra och kraften i viljan att göra det. Därför är jag politiker och i mitt nuvarande uppdrag har jag chansen att göra skillnad. Men inte ensam – det är tillsammans vi gör världen bättre!

Inga kommentarer: