måndag 25 augusti 2008

Att vara eller inte vara....

Hej! Äntligen har turen kommit till mig. Har sedan jag blev tillfrågad försökt fundera ut vad jag ska skriva för nåt. Försökte vara ute i god tid för att inte som vanligt sitta där den sista dagen och ha skrivartorka. Å hur blev det? Ja det här är väl absolut i dom sista skälvande timmarna, men nu är det i alla fall dax!
Vem är jag då? Jo jag heter Birgitta Persson och född det året man besteg månen första gången. Jag är Överkalixbo av födsel och ohejdad vana och det är jag oerhört stolt över. Bor i ett hus mitt ute i naturen tillsammans med min sambo Lasse och numera bara en 14 årig son hemma. Hanna 19 år har lämnat boet för att pröva sina vingar. Det är både kul och trist samtidigt. Har dessutom 2 hästar, 2 kalvar, 3 hundar och en katt att hålla reda på. Tyckte ett tag att det var lite lungt inomhus, så då köpte jag ett akvarium.
Många av mina vänner tycker att det här med politik är knepigt. Dom undrar hur jag ids hålla på och varför. "Sluta nu med det där svamlet å gör nåt kul istället". Men det är ju just det dom inte har förstått!! Politik är kul!!
Jag är en som har börjat min politiska bana relativt sent i livet. Har inte fått det genom nappflaskan, utan halkade nog mest in på ett bananskal. Pappa var visserligen aktiv en del. Han var med och startade ett nytt parti i Överkalix i slutet på sextiotalet. Kommunalsamling hette det och fanns med under 2 mandatperioder. Men för övrigt har den politiska hetluften varit mer ljummen hemma hos oss. Därför var det också inte helt enkelt att förstå allting från början. Jag kan inte påstå att jag förstår allt nu heller, men lite mer lär man sig dag för dag.
Ska under den här veckan när jag har förmånen att få blogga, försöka visa er lite av min vardag med arbete och politik. Jag jobbar på hotellet i överkalix, Grand Arctic hotel. I politiken på det lokala planet har jag det hedersamma uppdraget av att vara arbetarkommunens ordförande och även ordförande i barn och utbildningsnämnden. Har även en del regionala uppdrag som bla regionala beredningen i landstinget.
Det var lite inledande ord från mig. Mer kommer framöver. Nu ska jag åka hem och sova. Jobbar till ett inatt så det är tur man får lite sovmorgon imorgon.
Det jag i alla fall kommit fram till är att jag kommer att vara politiker oavsett vad mina kompisar tycker. Så länge väljarna tycker att jag gör ett jobb dom kan vara nöjda med så får mina vänner ge sig till tåls eller börja vara aktiva dom med. Politik är ingenting man kan lägga av sig som en tröja, utan det är nog mer som ett kall. Kram från mig så länge.

2 kommentarer:

Karin sa...

Välkommen till vår norrblogg. Det ska bli intressant att följa din blogg och vad du tänker om både det ena och det andra.

Sitter just nu på tåget mellan Stockholm och Örebro på väg för att träffa mina s-kamrater i näringsutskottet. Vi ska där ha överläggningar och prata politik i både stort och smått, här och nu. Just det, för mej är politk mycket också här och nu. Med det menar jag att det är viktigt att försöka leva i nuet. Träffa människor, kompisar, besöka olika ställen, arbetsplatser m m för att få reda på vad människor tycker behöver förbättras. Politik är att vilja göra förändringar för att göra det bättre för människor. I en sådan förändringsprocess ligger våra s-värderingar fast som en ram; rättvisa, jämlikhet, trygghet, solidaritet och frihet.
Dessutom är det så kul och spännande.

Bubbe sa...

Hej Birgitta!

Ska bli kul att se vad du har på hjärtat! Det är alltid lika intressant att prata med dig och få dela dina idéer.

Just nu är det mycket spännande på G i mitt liv. Vi borde ta och prata på telefon nån gång;-)