tisdag 19 augusti 2008

Förväntningarna stiger

Jag har förstått att efter den blogg jag levererade igår så sitter några i spänd förväntan på mitt nästa inlägg.

Jag kan inte låta bli att reflektera över den krönika som Stefan Thornberg skrev i dagens NSD.
Där för han ett resonemang över den vikande konjunktur som vi ser i Sverige och att vi inte drabbats i Norrbotten ännu.

Jag har grunnat en del på det som sker i länet i form av stora investeringar och den positiva bild som finns av länet i hela landet. Det är riktigt att det går bra för oss just nu, vi har låga arbetslöshets siffror och det finns många spännande intressanta projekt som kan ge oss långsiktiga förutsättningar till en fortsatt positiv utveckling i länet. Det som bekymrar mig är att trots allt positivt som händer i länet just nu så tappar vi fortfarande befolkning. En ökande befolkning är en förutsättning för att vi ska kunna leverera den viktigaste välfärdstjänsten (sjukvård) till våra medborgare.

Jag är bekymrad av flera anledningar främst att vi trots allt det som sker i länet inte får genomslag i ökande befolkning. Det andra skälet till att jag är bekymrad är att jag möter politiska motståndare som på fullt allvar menar att det är inget problem "vi var ju 250 000 invånare i Norrbotten i mitten på 1950-talet och det gick ju bra, varför ska det inte fungera nu?"

Jag tycker att ett sådant resonemang är logiskt om allt annat skulle vara lika. Nu är det så att i andra delar av landet så ökar befolkningen. I det perspektivet så blir det väldigt naturligt för mig att vi tillsammans med övriga delar av Norrland verkar för en större region.

Med ett större befolkningsunderlag så minskar vi sårbarheten för att långsiktigt kunna finansiera hälso och sjukvården. Ett ytterligare argument för den nya regionkommunen är att folkvalda företrädare får ansvaret fullt ut för regionala utvecklingsfrågor. Det skapar ett större genomslag för ökad demokrati.Detta var något om mina funderingar kring region förstoringen och ett försök att bemöta en del kritik som framförts.

Dagen har som vanligt präglats av oförusägbarhet, jag har ofta ett program som behöver korrigeras och ändras. Ett av dagens mest intressanta möte var på initiativ av Nenet (Norrbottens energi kontor) som hade samlat en del aktörer för att diskutera finansiering av investeringar inom energiområdet. Vi var några som träffades på Swedbanks kontor i stan för att se hur vi skulle kunna gå vidare. Resultatet av mötet blev att Swedbank tog på sig att bjuda in till ett seminarium längre fram för att samla fler och diskutera möjlig utveckling inom området. Jag tror att en vidareutveckling av energifrågor kan vara ett framtida område där vi kan stå oss starka.

Dagens möten avslutades med ett intressant möte med Martin Theorin om utveckling av konferensnäringen. Hur skall vi lyckas att marknadsföra oss och få genomslag i den växande marknad som konferenssektorn är. Det är verkligen stimulerande med nya infallsvinklar och resonemang med personer som betraktar länet utifrån.

Nu har jag bara kvar ett kort telefonmöte med Carina Sammeli vår partiombudsman för att informera henne om vilka val till politiska styrgrupper i Norra Regionen som skall genomföras vid nästa möte i oktober. Viktigt för att vi som parti ska kunna säkerställa ett bra inflytande över region Norrland.

1 kommentar:

Anonym sa...

Intressant kring energifrågan. Jag träffade en Dr som är anställd på Luleå Universitet som undrade vad som hänt med landstinget och energifrågan. Han tyckte att det varit ett himmla hålligång ett tag som påverkat deras arbetssituation, men att det nu var så tyst.

Vad händer mer?och vart ska han vända sig för att få veta mer?

/Hannah, som med stor spänning följer din blogg premiär. Glöm inte att hålla "talar tiden" :-)