fredag 15 augusti 2008

Hur ska en politiker vara?

För mig som är politiker vore intressant att få synpunkter på hur politisktaktiva ska vara. Hur de förväntar sig att en bra förtroendevalda ska vara och agera.

Många gånger känns det som otroligt motsägelsefullt.

Man ska lyssna på vad folket säger samtidigt som man ska våga gå sin egen väg, inte följa majoritetsbeslut utan stå på sig och göra som man själv vill. I alla fall när det passar media opinionen.

Politiker ska vara som vanligt folk, inte vara verklighetsfrånvända, utan veta hur det är i det verkliga livet men akta sig den politiker som visar någon mindre god mänsklig sida. De är få misstag som förlåts av den allmänna opinionen. Nej fläckfria och utan misstag ska din politiker vara - ni vet precis som vanligt folk.

Man förväntas vara tillgänglig, ute och möta folk, samtidigt som man ska leva ett vanligt liv som alla andra.

Man ska vara som alla andra, men ändå agera "proffs" i trängda situationer.
Det är få som väcks av ett telefonsamtal mitt i natten eller mitt i lunchen för den delen som på ett par minuter kan formulera och förklara svåra beslut som kanske tagit månader att läsa in sig på.

Frågan är vilken politik och vilka politiker vi vill ha? Ska det vara "proffs" de som kallas politiska broilers emellan åt, eller ska de vara "vanligt folk" från olika delar av samhället?
En del jag möter beskriver politiker som maktfullkomliga och utan verklighets förankring, och de är väl givet att man inte vill ha sådana förtroendevalda. Men bara ordet makt tycks provocera.

Som politiskaktiv vill man ha makt, för om man inte har makt kan man inte förändra. Frågan är varför man vill ha makten till och vad man använder den till, i alla fall som jag ser det. Jag tror att alla människor vill ha makt, motsatsen till makt är maktlöshet och de vill väl ingen vara.?Sedan beror det på vad du fyller ordet makt med.

Vad tycker och tänker du om politiker? Hur vill du att politiker ska vara?

Inga kommentarer: