söndag 3 augusti 2008

Mitt sommarliv

I och med att Stora Nolia inleddes igår den 2/8 så var min semester slut. Som vanligt har rastlösheten kommit och gått under semestern och jag ser fram emot att ta itu med mitt uppdrag!

Mitt sommarliv har bestått av aktiviteter med barnen, plöjandet av en hög med böcker, hemmapyssel och självklart flera turer med båten "Caramel" Förutom de sedvanliga besöken på Stenskär, Fingermanholmen, Svinöra mm så blev det två turer till för mig nya öar. Vi besökte Nörd-Mörön som med sin urskog och härlig picknickplatå blev en ny favorit. För att inte tala om Stor-Räbben dit vi kom efter att ha sett ett femtontal sälar vid Olsvensakallen, där det var 20 grader i vattnet, sandstranden helt underbar och där vi gick kulturpromenad till den gamla båken och till Nummerhällan. Nummerhällan där Carl von Linne och Anders Celsius låtit rista in årsmärken för att kunna bekräfta dåtidens teori om landhöjningen.

Nu är det lediga sommarlivet till ända för denna gång. Men att börja om jobbet när det är Stora Nolia är bara roligt! På Nolia ska jag representera kommunen i montern med temat "Piteå - det är hit man kommer när man kommer hem" och naturligtvis partiet i sossemontern. Jag ser fram emot många härliga möten och samtal om politik, Piteå och livet!

Igår var Piteå kommun dagsvärdar för hela mässan och vi hade valt temat "Energiska Piteå - en uthållig kommun". Syftet med dagen var att uppmärksamma mässbesökarna på det vi gör och de utmaningar vi står inför på energi, miljö och klimatområdet. Det gjorde vi med en mängd gäster som tex Ola Alterå, statssekreterare på näringsdepartementet, Tone Bekkestad, meterolog, företagare, politiker och tjänstemän.

Under dagen kunde man få en guidad tur till den vindkraftpark på 14 snurror som just nu håller på att monteras på Bondön. Jag åkte med kvällen sista tur och jag säger det igen - vindkraft är vackert!


I politik och kärlek är allt möjligt. Det är mina ledord här i livet. Jag tror verkligen på möjligheten att förändra och kraften i viljan att göra det. Därför är jag politiker och i mitt nuvarande uppdrag har jag chansen att göra skillnad. Men inte ensam – det är tillsammans vi gör världen bättre!

Inga kommentarer: