lördag 30 augusti 2008

Livets rikedomar


Tänk vad våra värderingar skiftar med åldern, och hur vi på nåt sätt ärver värderingar från omgivningen medan vi växer upp. Jag minns hur bedrövligt tråkigt man tyckte det var att måsta gå ut i skogen å plocka bär, att sätta och ta upp potatisen, m.m m.m. Nu när jag blivit "lite" äldre och har egna barn, så försöker jag släpa ut dom i skogen fastän jag kommer ihåg hur tråkigt jag tyckte att det var. Det märkliga är att det ändå har ett visst skimmer över sig, då när pappa packade ner smörasken, saltströmmingen, mjukkakan och mjölken, svarkaffepannan och halstret i ryggsäcken.
Jag tänkte på allt det där idag när jag rensade blåbär. Det är en rikedom att kunna gå ut i skogen och plocka bär som man sen kan njuta av under vintern. Den rikedomen är inte alla förunnad.
Ett litet tips ska ni få av mig som kan vara trevligt att ha till julafton. Ni som har tillgång till egen potatis och som gärna vill ha färskpotatis till julsillen, det går nämligen. Plocka ur lagom stora potatisar,3 cm i diameter och förväll dom i lite saltat vatten i ca 2-3 minuter. Häll dom i typ glassformar och frys sen in dom i frysen. När ni sen ska använda dom så koka upp rikligt med saltat vatten och häll dom otinade direkt i vattnet. Kolla som vanligt att dom blir färdiga. Jag lovar att det smakar som färsk potatis!
Vill visa min uteplats som jag fixat i sommar. Det är därför som sommaren har varit sämre. Så nu vet ni det. Kram så länge.

Inga kommentarer: