måndag 4 augusti 2008

Konsumtion kontra klimatsmart

När Piteå kommun var dagsvärdar för Stora Nolia i lördags uppkom diskussionen huruvida vårt tema "Energiska Piteå - en uthållig kommun" egentligen passade in på kommersens Nolia där allt går ut på att sälja och i vissa fall kränga saker.
I ett klimatsmart samhälle måste vi ju tänka över vår konsumtion och inte bara handla för att vi har lust och råd. Nolia kan ju tyckas stå för det motsatta. Så idag när jag var på mässan bestämde jag mig för att göra en helt ovetenskaplig undersökning på hur klimatsmart man kan vara på Nolia. Och det är faktiskt så att det finns väldigt mycket att lära, se och köpa som bidrar till ett uthålligare samhälle. Jag såg solpaneler, pelletsbrännare, fyrtaktsmotorer och såklart montern "Energismarta hus" där man kan få en mängd tips på hur man sparar både miljö och pengar, en av restaurangerna lockar med "pitevatten" istället för flaskvatten osv. Jag ska ta och fortsätta min undersökning under veckan.

Det är ju det vi gör i vardagen som spelar roll och det gäller att informera, informera och informera igen, motivera och kanske till och med tvinga fram förändringar. När jag medverkade i ett av estradsamtalen på Stora scenen i lördags så hade samtalsledarna Robert Bergman och Li Skarin kommit på att den som leder arbetet i Uthållig kommun-programmet måste vara som en fluortant. Dvs lite tjatig, kanske uppfattas som tråkig, envis men också kunnig och engagerad för sin sak. Så jag blev utnämnd till första fluortant! Jag köper liknelsen och tänker vara en stolt flourtant när jag ska verka som ordförande i styrgruppen för Piteås arbete att bli en Uthållig kommun!

1 kommentar:

Karin sa...

Tjena Helena och välkommen till vår norrblogg. Det ska bli intressant och spännande att få följa din vecka på Nolia.

Jag tycker det var verkligen fyndigt det där med "fluortant". visst är det så att så behöver vi alla politiker vara lite grann av. Ständigt tjata på, påminna och upprepa våra budskap som att exempelvis vara mer klimatsmarta och varför det är så viktigt för oss att vara det.
Vi ses imorgon, onsdag, i sossemontern. Då är jag där och träffar trevliga intressanta Noliabesökare.