tisdag 15 april 2008

Vi lever i olika världar!

Imorse vaknade jag i ett soligt och vårgrönt Göteborg. Tre timmar senare så sitter jag i plenisalen i riksdagen och lyssnar till debatten om regeringens vårbudget. Jag och många med mej reflekterar att vi måste leva i en helt annan värld än finansminstern Borg. Så olika är den vardagen han beskriver jämfört med min, eller kanske det är så att han vistas mest i de mer rika finansvalparnas värld. Jag är övertygad att han inte har mött särskilt många människor i Norrlands inland.

Han pratade om de stora satsningarna, (25 miljader!), på vägarna runt Stockholm. Han pratade om kommunsektorn som det går så bra för. Han pratade om hur bra det är att människor nu ska anstränga sej mer i sina jobb och de arbetslösa för att få jobb. Finansministerns signaler blev väldigt tydliga; Det är dom som redan har det bra, är friska, har inga handikapp m m som ska premieras, resten göre sig icke besvär. Dom får skylla sej själva.

Han kan inte ha läst eller tagit till sej den statistik som redovisar att socialbidragen ökar, sysselsättningen minskar och att ungdomsarbetslösheten för ungdomar är tre gånger så hög som för andra grupper.

Han fick frågan från Tomas Östros om regeringen avser att kompensera kommunerna framöver när det nu börjar gå sämre och nedskärningar är att vänta på flera håll.

Svaret uteblev.

Inga kommentarer: