måndag 21 april 2008

Jipphiii....det är så skönt!

Måndagkväll och jag är faktiskt(!)hemma i Överkalix. I normala fall så brukar jag vara på väg ner till Stockholm så här dags. Vi har alltid möte i näringsutskottet på tisdagförmiddag, men imorgon är det inställt så jag fick en extra dag hemma.

Jipphiiii....det är så skönt!

Klockan är nu 20.00 på kvällen och jag har precis gått min kvällspromenad med min lilla vovve Neo. Det är så ljust ute, solen skiner än och den gnistrande snön skiftar i solljuset i alla rosatonade färger. Så vacker så, man kan nästan dö.......

När jag går i detta vackra landskap så irrar mina tankar iväg till funderingar om hur min egen lilla kommun och andra småkommuner kommer att klara sig framöver. Regeringens "egen lagda prognos" att vi är på väg in i en lågkonjunktur, att arbetslösheten stiger något mot höstkanten, att kommunerna och landstingen kommer att göra ett underskott på ca 1 miljard detta år oroar mej särskilt mycket just nu.
Dom små kommunerna lever redan idag på smärtgränsen och det finns inget att hyvla bort längre.

Finansminister Borgs recept är att sänka skatterna ytterligare och att kommunerna måste jobba mer med att effektivisera!

Inga kommentarer: