tisdag 8 april 2008

Nya Läroverket i Luleå.

Det känns ledsamt att börja dagen med att läsa i NSD om barnet som från den ena dagen till den andra, verkar ha fått sluta på sin fritidsplats hos Nya Läroverket i Luleå. Utan att veta hela historien bakom beslutet, så undrar jag verkligen över vem Nya Läroverket anser har och ska ta ansvar för barnets framtida fritids- och skolgång?! Ett svar på den frågan vore på sin plats!

För är upprörande, när friskolor landet runt tar sig rätten att välja och vraka bland barn och elever.

"Du verkar vara ganska skötsam, lugn och har lätt för att lära; dig tar vi! Men du verkar vara stökig och bökig, så dig får någon annan ta!"

Trist, tråkigt och orättvist!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är NLV:s sätt att hantera problem. Lärare sparkar man och elever pekar de ut som särskilt bråkiga.

Anonym sa...

Friskolan har inte samma ekonomiska möjligheter som en kommunal skola. Pengar från varje elevs skolpeng, även de som går på friskolan, dras för att bla kunna skapa särskilda lärmiljöer för de elever som behöver det. Det är sådant som jag som skattebetalare tycker att vi gemensamt ska hjälpa till med, för de enskilda elevernas skull, oavsett vilken skola jag som förälder valt att låta mitt barn gå på. Jag har aldrig förut haft möjlighet att välja något som passar mitt barn. Så länge inte kommunala skattepengar används för att betala ut i vinster så förstår jag inte rädslan för friskolor.