fredag 4 april 2008

Finns en bra hemsida som heter www.alla.lo.se där man kan läsa intressanta reportage om hur sjukt borgarregeringens nya förslaget till rehabiliteringskedjan är.

Så här skrev jag i min krönika som publiserades i NSD igår,


Förslaget är rena skämtet

Så damp den ner på mitt skrivbord i riksdagen, regeringens förslag till "en reformerad sjukskrivningsprocess för ökad återgång i arbetet". Vid en första genomgång av förslaget så tror man att det är ett aprilskämt av borgarna att lägga ett förslag igen (!) som slår mot grupper som redan har det svårt, de sjuka. Nu handlar det om en utsorteringskedja av sjuka människor som jag aldrig tidigare trodde var möjligt.

Det är som en saga med en påskkärring som sopar febrilt med sin kvast och kraxar: "April, april din dumma sill, jag kan lura dej vart jag vill" .

Du som är sjuk får inte vara sjuk. Du ska nu snabbt ut och jobba, fast du är sjuk. Om inte din arbetsgivare har några arbetsuppgifter åt dej, så blir du uppsagd. Du ska söka jobb över hela Sverige, fast du är sjuk. Du har ett år på dej att fixa något jobb. Vart i Sverige det blir och vad spelar ingen roll. Inga hänsyn ska tas till din familj eller bostadsförhållanden. Om du varit sjukskriven ett år och inte lyckats få jobb så får du skylla dej själv. Då ska du inte få vara med i sjukförsäkringen. Du får då gå till kommunen och ansöka om försörjningsstöd. Spelar ingen roll att du fortfarande är sjuk.

Men, vad ska jag göra sedan då, sjuk som jag är och lever på försörjningsstöd? Finns det någon arbetsgivare som vill anställa mej?

Hoppsan, ropar påskkärringen, det tänkte jag inte på. Kanske lite plåster på såret ändå - ett litet resursjobb eller två kan du kanske få.

En period av sjukdom kan i framtiden vältra hela ens tillvaro om detta förslag blir verklighet. Kritiken är redan hård från såväl myndigheter, kommuner, fackföreningsrörelsen och föreningslivet. Många befarar att vi nu går snabbare mot ett samhälle där allt fler ställs utanför både sjukpenning och a-kassa. Förslaget är dessutom så krångligt och otydligt så flertalet sakkunniga på området har svårt att tolka ut vad som menas.

TCO:s välfärdsutredare, Vittangibon Kjell Rautio, beskriver förslaget som "hoppsan-tänkte-inte-på-det-politik". En bra beskrivning av borgarnas politik som är oseriös, oansvarig och ett stort aprilskämt.
Publicerad: 2008-04-03 00:00Uppdaterad: 2008-04-03 00:00
Av Karin Åströmkarin.astrom@riksdagen.se

Inga kommentarer: