torsdag 24 april 2008

På plats på F21

Efter en snabb touchdown hemma är jag nu ute på flottiljen för att tillsammans med mina försvarsmaktskollegor nu klockan 11.00 få mer information om vad som sades på gårdagens chefsmöte med ÖB. Lite förbannad blir man ju dock när jag inser att all information som vi som anställda snart ska få redan i stora delar är släppt. Detta eftersom högkvarterets infoavdelning, som dom idag skriver på försvarets intranät emil, tyckte det blev lättast så när den mediala anstormningen tilltog under dagen. Ska anställda som i högst grad berörs få informationen sist? Tydligen är det så man jobbar i dagens moderna försvarsmakt. Finns säkert någon som dessutom funderar på om man inte först skall göra en liten film också som man kan skicka ut liksom senaste julklappen.... Blä!

Har hunnit träffa en rad kollegor i alla möjliga sinnesstämningar, allt från dom som lugnt lutar sig tillbaka och konstaterar att det alltid blåser och att nerläggningshot är vardagsmat till dom som verkligen använt det senaste dygnet till att vrida och vända på sitt och sin familjs liv.

Hur ska huslånet kunna betalas om jag blir arbetslös? Vad händer med barnen om vi tvingas flytta till någon annan av dom få kvarvarande förbandsorterna? Vad ska jag göra med mitt liv? Vad finns det för jobb att redan nu söka? Varför vi, kanske landets mest unika flygflottilj utifrån förmåga till övning, testverksamhet och internationellt samarbete? Hur tänker man egentligen i ledningen?

Glädjande nog är vi dock alla, hur vi än mår och vad vi än känner, övertygande om att det som nu gäller är kamp! Vi ska inte lägga oss ner och dö, nä nu ska alla goda krafter samarbeta. Detta förslag är ur säkerhetspolitisk vinkel helt sjukt och hör hemma i papperskorgen. Kommunalråden i Luleå och Boden utvecklar detta väldigt bra idag på Expressens debattsida.

Inga kommentarer: