onsdag 23 april 2008

En dräpande morgon

Min tanke var egentligen att göra ett piggt och glatt blogginlägg efter morgonens bodybalance-pass. Idag förevigat av Morgonpasset på P3, så hörde ni någon stöna i bakgrunden så var det säkert ja. Gud så ovig och stel man kan vara, otroligt att jag ens kan röra mig framåt...

(Inslagen återfinns i första hand på 21.30 min in i andra passet samt 11.30 i tredje...)

Tyvärr fylldes dock morgonen med dubbla kallduschar, först informationen om att F21 och den del av militärutbildningen som är kvar i Arvidsjaur står på den så kallade dödslistan enligt Svd och sedan att hoppet nu är ute för Seskarö sågen när Setra nu sätter ner klacken. Jag säger bara FY FAN, detta får inte vara sant!

När det gäller försvaret måste regeringen ta sitt ansvar och komma med i matchen, man kan inte ställa om ett försvar på några månader när politiken inte ens förmå säga vad man ska lösa för uppgifter. Detta är saker som handlar om såväl krigsförmåga som tilltro till försvaret och inte minst 1000 tals människors jobb, regeringen och Tolgfors måste ta sitt ansvar! FM uppgifter måste mejslas ut i första hand, sedan gör man organisationsförändringar och en sak är då definitivt säker, Högkvarteret måste slaktas. Nu ser hela försvarsmakten ut som ett mumintroll, alldeles för stort huvud och nästan inga fötter, det är väl inte konstigt att det tippar.

När det sedan gäller Seskarö så utgår jag att staten genom Setra tar sitt ansvar och inte kör med brända jordens taktik utan ser till att krafter som vill driva sågen vidare i annan regi faktiskt får denna möjlighet. Något annat är oacceptabelt!

Inga kommentarer: