fredag 26 september 2008

Ung norrbottning på Island.

Jag fick ett mail från en pappa som berättade att hans barn också till en börjat facinerats av Islands natur. Facinationen tog denna unga norrbottning till Island och även ett tillfälligt jobb. Men efter några veckor så ändrades facinationen och denna unga norrbottning önskade få avsluta sitt jobb och åka hem. Vad jag förstår i mailet så var varken jobbet eller villkoren vettiga. Men då blev denna isländska arbetsgivare upprörd och i min mening närmast maktgalen. Att biljetten hem skulle behövas betala av norrbottningen själv var helt klart och okey. Men att inte få betalt för några av sina arbetade veckor som "straff" är ju helt galet! Att dessutom leva under hotet att bli utslängd på gatan är ju så mycket mera än att vara maktgalen, det är ju faktiskt att vara ond! Jag hoppas innerligt att den unga norrbottningen kommit sig därifrån, men tyvärr så tror jag inte att det är helt ovanligt med oseriösa arbetsgivare. Och tyvärr så finns dom inte bara på Island utan också här hemma i Sverige.
Men jag kommer naturligtvis att ställa frågan till Islands nordiska samarbetsminister om och i sådanafall vad dom tänker vida för åtgärder för att säkerställa goda arbetsvillkor för unga nordbor som önskar jobba tillfälligt på Island!

Inga kommentarer: