tisdag 9 september 2008

Pacemakern 50 år!

Säger samma som Maria - Tack alla sommargästbloggare! - Det har varit spännande, intressant och inspirerande att följa ert bloggande. För mej har riksdagsjobbet börjat för några veckor sedan med en del resande tillsammans med näringsutskottet. Vi har bl a besökt Örebro län, Öland, Nordnorge och Kiruna och studerat tillväxten i dessa områden.

Min mejlbox fylls på mer och mer med intressanta mejl. Ett av dem som jag fastnade för imorse är en inbjudan från ett medicinteknikföretag att vara med och fira att pacemakern fyller 50 år! Det fick mej att tänka tillbaka på hur jag på 70-talet när jag slutat gymnasiet åkte ner till Uppsala Akademiska sjukhus för att jobba som sjukvårdsbiträde på thorax kirurgi (hjärt-lung kirurgiavdelningen). Det var en ganska omtumlande period i mitt liv där jag för första gången fick möta svårt sjuka hjärt-och lungpatienter. Det var fler som gick bort än som klarade av den tidens komplicerade operationer. Det var också min första kontakt med pacemakern, som kunde ha olika konstruktioner beroende på vilken patient det var.

En dag kom en äldre kvinna och hennes son in. Sonen var förtvivlad då mamman som hade pacemaker, med löst hängande sladdar utanför magen, hade råkat klippa av en sladd när hon satt och handarbetade. Han förbannade hennes stora intresse för att handarbeta och trodde att hon skulle avlida. Hon var väldigt lugn och höll ihop sladdarna mot varandra med sina händer och pacemakern fungerade då nödtorftigt. Jag följde henne in till läkaren och hon fick sedan en av de nyare varianterna där sladdarna och kopplingarna opererades in. Det gick säkert bra för henne, men jag undrar om hon fick tillåtelse (!) att fortsätta med sina handarbeten för sonen?

Jag har många gånger återvänt i mina tankar till denna händelse, den har liksom etsat sig fast hos mej. För mej blev det verkligen tydligt att förstå vilken fantastisk medicinteknisk utveckling vi har i Sverige och att vi är världsledande. Pacemakern (bara en av många framgånsgrika medicintekniska uppfinningar) kom att bli en av Sveriges viktigaste uppfinningar som räddat tusentals människors liv över hela världen. Nu ska man fira att den fyller 50 år.

Sverige har hög kvalité och kompetens inom medicinteknik. Med rätt satsningar kan vi fortsätta att rädda tusentals människors liv från svåra sjukdomar. Ny medicinteknik ger också många nya jobb i framtiden.........Ett intressant och spännande innovativt område.

p.s. Tyvärr kan jag inte vara med på denna 50 års jubileumsdag, är redan uppbokad på annat studiebesök.

Inga kommentarer: