torsdag 18 september 2008

Brysselresa med valledare

Vi kom från öst och väst eller åtminstone från Norrbottens alla kommuner. Vi strålade samman på Arlanda för vidare transport till Bryssel. Vi ska under några dagar ta reda på fakta för att forma argument till varför vi ska få folk till valurnorna den 7 juni 2009.

För mig personligen handlar det mycket om hur vi ska komma bort från ja och nej debatten. Den borde vara över för länge sedan. Jag tillhörde själv de som var skeptisk till vårt medlemskap i EU men har genom åren insett att det är bra att vara med för att kunna påverka. Det är också min utgångspunkt till varför vi måste vara många som ska gå till valurnorna. Det gör skillnad om det är höger eller vänster majoritet i EU parlamentet. Frågor som känns viktiga för mig är miljöfrågorna där Östersjöstrategin kommer att ha en avgörande betydelse. Ett annat stort miljöprojekt som har stor betydelse både ur miljösynpunkt men också ur ekonomisk synvinkel för EU:s utveckling är Bottniska korridoren där byggandet av Norrbottniabanan är en oerhört viktig länk. Jag tror att vi måste byta regering för att vi ska få till byggandet av den, för den sittande regeringen lägger ju sin mesta kraft i storstadsregionen.
Arbetsrättsfrågorna kommer naturligtvis också att vara viktiga och då är det viktigt att vi har en vänstermajoritet i EU.

/ Britt-Marie Loggert-Andrén

Jag är EU- ansvarig i Socialdemokraternas styrelse i Boden. I den egenskapen har jag också fått förtroendet att vara valledare för EU valet i Boden.

Inga kommentarer: