torsdag 18 september 2008

Den stora EU-byråkratin

När EU diskuteras så diskuteras byråkrati. Inte speciellt ofta demokrati. Gigantisk byråkrati när ärenden ska handläggas när bidrag ska sökas. När jag flyger ner till Bryssel tycker jag att det både ska bli intressant och lite obehagligt at se denna jättebyråkrati. Här möts jag av en annan syn. Byråkratin är inte alls lika stor som bilden man har fått av den. Den är inte större än administrationen för Göteborgs stad. Även om Göteborg är ganska stort så är det, till invånarantal sett, betydligt mindre än EU. Svenska statens administrations är betydligt större än EU:s. Kanske inte riktigt den bild man har fått.

Här är istället bilden att Sverige är onödigt byråkratiskt. Varför måste en svensk fylla i fler blanketter för att söka EU-stöd än en irländare? Visst är det ett problem men problemet ligger inte i Bryssel. I så fall skulle ju irländaren fylla i lika många blanketter för att söka bidrag. Problemet ligger snarare hos svenska myndigheter. Visst ska onödig byråkrati motarbetas, men de problemen ligger till större del i Sverige än i EU.

/ Johan Lennartsson

Jag är civilingenjörsstudent vid Luleå tekniska universitet och aktiv i socialdemokratiska studentförbundet. Nu är jag i Bryssel som valledare för socialdemokraterna i Luleå. Jag brinner för frågor om jämställdhet, miljö och demokratifrågor.

Inga kommentarer: