tisdag 9 september 2008

2 dollar om dagen.

Vad får man för 13,46 spänn? En och en tredjedels små hamburgare på McDonalds. Eller nästan en femtedel av dagshyran för mitt korridorsboende. Eller en liter bensin. Det kommer man inte långt på. Men ändå lever hälften av världens befolkning på mindre än 2 dollar per dag. Jag vet att om man väger in köpkraften så kommer de flesta längre på de pengarna i sitt område än jag gör i Sverige. Men att 30 000 personer dör av svält varje dag (!) visar att fattigdomen är utbredd. Idag tycker jag att ni ska diskutera vad vi ska göra åt världens fattigdom runt fikaborden. 

Sossarna har idag presenterat en delrapport om vår värld. Den rör biståndet och lyfter särskilt fram fattigdomen och visar vad vi vill göra för att först halvera, och sen utrota den. Särskilt intressant tycker jag är avsnitten om mikrolån. Alltså när fattiga människor får låna en liten summa pengar för att kunna bli egna företagare, starta en butik eller köpa sig en större andel mark, helt utan säkerhet. Mikrolånen har fungerat bra för vissa, och jag tror på idén att inte bara redan rika kan låna pengar. Men mikrolånen är inte bara hyllade. Att sätta redan fattiga människor i skuld med lån som ibland har en ränta på 20 procent är förödande om de inte lyckas med sin idé. Jag ser inget i programmet om mikrosparande - vilket jag tycker ska vara ett alternativ och ett komplement till mikrolånandet. Vad tycker ni? 

Här kan du läsa delrapporten. 

1 kommentar:

Karin sa...

Sorry, sorry hade också glömt att vi har ytterligare en gästbloggare denna vecka. Ska bli spännande att få följa dej och dina tankar under veckan. Ser också fram mot att längre fram möta fler gästbloggare på vår norrblogg. Det är så inspirerande........

Intressant idé du har om , var det program för microsparande? Delar helt din uppfattning om riskerna med microlån till fattiga människor.