måndag 1 september 2008

Bloggar en fluga?

Så var det då dags för mig att ta över som bloggare här på Norrblogg. Detta är inte enbart mitt första inlägg på Norrblogg utan även det första blogginlägget i mitt snart 34 åriga liv. Jag har aldrig haft en tanke på att blogga tidigare och skall jag vara ärlig så var det med visst motstånd jag någon gång före sommaren tackade ja till att blogga här denna vecka. Tänkte att det är långt till september och att det här med Internet och bloggar kanske ändå är en fluga som gått över innan det är min tur, man kan konstatera att så inte var fallet.

Jag tror att en kort presentation av mig själv är brukligt. Namnet är Tobias Baudin och jag är gift med Linda och tillsammans har vi fått två underbara barn Sandra 10 och Frida 8, tänk vilken tur just Linda och jag hade som fick världens bästa barn. Vi bor i ett parhus på Hertsön i Luleå ett område som vi trivs väldigt bra i.

Jag har haft fackliga uppdrag i Kommunal sedan 2000 och två uppdrag tar merparten av min tid i dagsläget, det ena är som ledamot i Kommunals förbundsstyrelse, ett uppdrag som jag fått förtroende att ha sedan 2004 och innebär mycket nationellt och internationellt arbete. Internationellt arbete är något som vi i Kommunal prioriterat högt. Apropå det läste jag med sorg att Jose Omar Galeno Martinez fackföreningsledare och ordförande för Lotteriförsäljarnas Federation i Colombia mördats i förra veckan. Han sköts med två skott i huvudet av okända gärningsmän. Jose var den 29:e fackföreningsledaren som mördats i Colombia i år. Den fackliga kampen sker på olika nivåer i vår värld men vi behöver varandra över landsgränserna för att nå resultat.
Det andra uppdraget är som Kassör i Kommunal Norrbotten. Skulle någon för ett drygt halvår sedan ha sagt att jag skulle bli Kassör hade jag nog skrattat men ibland tar sig livet olika sidospår. En rad tillfälligheter ledda fram till detta uppdrag och så här efter en tid kan jag konstatera att jag lärt mig väldigt mycket om något som jag tidigare bara sett som nödvändigt ont.

Under denna vecka tänker jag göra mitt bästa för att ge en bild av hur en typisk vecka ser ut för mig och även förmedla en del av de tankar jag har kring fack och politik. Jag har blivit varnad för att bloggande kan vara vanebildande jag har dock svårt att tro på detta i dagsläget men lovar att göra en utvärdering då min vecka är slut.

Ha det så länge!

1 kommentar:

Anonym sa...

Häftigt, en fackligblogg. Är nog bland dom första när jag tänker efter. Ska bli kul att följa.