torsdag 18 september 2008

Facket i Europa

Idag har jag träffat en representant för mitt Europafack. Hon heter Caroline Jacobsson och arbetar för Europa metall. Europeiska metall arbetar för metallarbetarnas intressen i europeisk industri. Anslutna till europeiska metall är, från Sverige, IF metall, fackförbundet Unionen och fackförbundet där jag är medlem, Sveriges ingenjörer. Skönt att det finns folk här som ser till arbetstagarnas intressen. Särskilt efter den så kallade Laval-domen. Där måste en ändring komma till stånd. Självklart ska estniska arbetare som jobbar här ha samma rättigheter som svenska arbetare. Frågan är högaktuell nu då socialdemokraten Jan Andersson skrivit en rapport om det hela som det ska röstas om i arbetsmarknadsutskottet på måndag. Det är oklart in i det sista hur det kommer att gå då högern motarbetar det hela. Vi får hålla tummarna. En sak är i alla fall klar. Facket behövs i Europa.

/Johan Lennartsson, gästbloggare från valledarresan till Bryssel. För mer presentation se inlägg 18 september

1 kommentar:

Karin sa...

Superviktig rapport som ska bli intressant att få läsa. Jag hoppas verkligen att det går vår väg för oss på måndag i arbetsmarknadsutskottet. Men, vis av erfarenheter, så kan allt hända i sista minut. Det blåser kalla, hårda och tuffa högervindar i hela Europa så valet nästa år kommer att vara extremt viktigt. Jag hoppas att vi blir många, många fler som jobbar för ett mer rött Europa.