måndag 7 juli 2008

Veckans sommarbloggare

Veckans bloggare är som skrivet jag, Louise Fredriksson 15 år från en liten by utanför Kalix, Båtskärsnäs.

Igentligen så har jag alltid varit intresserad av politik, redan som barn följde jag med mamma på möten och 1 Maj tåget har jag gått i sen jag var nyfödd. Jag minns hur förvånad jag blev när jag fick veta att det inte var alla som gick i tåget, för mig har det alltid varit en självklarhet. När jag var 6 år så kom Göran Persson till Kalix och jag fick hans autograf, en kram och en liten pratstund med han, och efter det sa jag att när jag blir stor ska jag också bli statsminister, kanske det var då mitt politiska fäste tog form? Mitt intresse fortsatte, och vid 9 års ålder kunde jag varenda parti och partiledare.

Nu 9 år senare sen jag mötte Göran Persson, har jag just gått ut 8:an på Manhemskolan och sommarjobbar för fullt på ett franskcreperi som allt i allo och som städare på frevisören, både två ställerna i min by. Min fritid består av plugg,träning,politik, fotografering och jakt.

Dagarna efter jag hade fyllde 13 gick jag med SSU och snabbt var jag en flitig kursdeltagare och senare när vi startare upp SSU Kalix blev jag vald som kassör. Då höll jag även på med Unga örnar och hade en barngrupp i byn, och även där bev jag snabbt vald in i styrelsen som ledamot. Förra året fick jag för lite tid, så tyvär fick jag lämna min post som ledamot i UÖ och sluta med min barngrupp. I år blev jag vald in både i distriktstyrelsen för SSU Norbotten och som ersättare i arbetarkommunen och det hände till råge på allt på min 15 års dag, sedan blev jag även vald som ordförande i årskursrådet.

För några år sen började jag att skjuta luftgevär och den hösten började jag också att följa med min morfar på älgjakt. Då när jag började att jaga var jag ensamen tjej, men det gjorde mig inte så mycket. Nu ska jag till hösten börja att läsa jägarexamen och till våren kommer jag förhoppningsvis vara jägare.

Första sporten jag höll på med var Bugg, men efter 3 år så insåg jag att det kanske inte var min grej (fast jag älskar ännu att dansa). Sporten låg nere nått år innan jag började att spela handboll. Nu förutom att spela handboll så brukar jag även spinna och gymma.

Till nästa år funderar jag på att testa mina vingar och flytta söderut för att gå gymnasium i Uppsala, fast jag ska sedan flytta tillbaka till Norrbotten. Så jag pluggar för fullt för att få ihop mina poäng så att min dröm kan gå i uppfyllelse.

Där har ni lite om veckans bloggare Louise Fredriksson.

------------------------------------------------------------------------------------------------

Veckans sommargäst på Norrblogg är en 15-åring tjej vid namn Louise Fredriksson från Båtskärsnäs utanför röda Kalix. Allt i från skolan och miljöhotet till filosofiska funderingar kommer ni att få läsa under den här veckan som hon bloggar här.

Inga kommentarer: