lördag 12 juli 2008

Gemenskap

En dag satt jag och pratade med Gille och Lorianne (De äger caféet som jag jobbar på). De kommer från Frankrike, och bodde före de flyttade till Sverige i Madeira. Gill sa att det är en stor skillnad mellan Frankrike, Spanien och Sverige. Han sa t.ex. om det var en regnig dag, var vartenda café i Frankrike och Spanien fulla, medans i Sverige sitter man hemma om det regnar. Samma sak var det på eftermiddagen, eller när man som ungdom skulle plugga gick man till närmsta café. Här i Sverige sitter nästan alla hemma, ofta ensamma. Det ser jag själv i min familj, inte är det ofta som vi går ut. Jag sitter ofta för mig själv och pluggar hemma, och även mina kompisar gör det. Gå på café gör man vid någon enstaka gång när man är inne i Kalix.

Man ser även skillnad från Sverige och andra länder när man ska ut och umgås, speciellt ungdomar. När vi i Sverige ska ut och ha roligt/umgås, så går för det mesta ut på att supa. Det går inte att gå ut och ha roligt om man inte dricker, för då vågar man inte släppa lös, har jag hört många säga. Ofta så dricker man inte lite, utan man är nästan helt redlöst berusad. I andra länder ser man mer att man dricker lite, mer för sällskapets skull, inte för att bli redlös. Så klart finns det personer i andra länder som super sig full, men för det mesta så gör de inte det.

Jag skulle gärna se den förändringen i Sverige, att man gå ut och festa utan att dricka och att man är mer social och går ut mera, men jag tror att den förändringen kanske är omöjlig. Det kan vara för den kulturen vi har i Sverige som gör att vi inte får den förändringen.

------------------------------------------------------------------------------------------------
Veckans sommargäst på Norrblogg är en 15-åring tjej vid namn Louise Fredriksson från Båtskärsnäs utanför röda Kalix. Allt i från skolan och miljöhotet till filosofiska funderingar kommer ni att få läsa under den här veckan som hon bloggar här.

Inga kommentarer: