måndag 21 juli 2008

Första inlägget

Hej!

Nu kommer den här bloggen tas över av mig under en vecka. Men vem är jag? Vad vill jag? Det ska ni nu få ta reda på genom en íntervju av mig, om mig.

Vad heter du?
Björn Holmberg Bergman
Vart kommer du ifrån?
Luleå
Hur gammal är du?
Nyss fyllda 17 år
Vad gör du?
Kassör i SSU Luleå, forward i IFK Luleå p18/div 4, basist
Vad är dina andra intressen förutom politik?
Idrott och där främst fotboll, musik att både spela och lyssna. Även fast intresserna inte är många så tar de upp en oerhörd stor tid.
Varför började du med politik?
Intresset för hur samhället fungerar har alltid funnits från den stund jag föddes. Jag har alltid undrat vem det är som bestämmer över kollektivtrafiken, vem som betalar skolan och andra saker. När jag fick reda på att det var politiken och att man kunde förändra skolan man går i, så var saken klar. Jag ville vara med och förändra!

Vad fick dig att gå med i Socialdemokraterna?
Även fast nästan hela släkten är sossar så var det inte det som avgjorde. När jag spelar fotboll så är med människor från andra kulturer och klasser i samhället. När jag hörde om hur vissa inte klarade att betala sin spelaravgift och tvingades sluta spela fotboll för att man hade det snålt med ekonomin, så märkte jag att jag levde i ett klassamhälle. Jag märkte de skillnaderna ännu mer i skolan där man såg att vissa köpte sina kläder på myrorna, medan vissa redan börjat köpa märkeskläder. "Jag har sett klassamhället, jag har levt i det, jag hatar det" som Göran Persson sa under en debatt med Carl Bildt. Detta gäller även för mig, då även jag har levt i det.

Sista frågan, vad kommer du skriva i den här bloggen?

Jag kommer skriva om allt möjligt. Ingenting kommer vara för stort eller smått. Men jag kan säga att imorgon kommer det handla om Gothia Cup :)

Jag tror det här blir en trevlig bloggvecka!

Inga kommentarer: