torsdag 10 juli 2008

Alla kan inte vara miljövänliga

Enda sen jag började uppmärksamma den globala uppvärmningen har jag börjat tänka på vad jag gör, hur jag färdas och vad jag äter. Numera äter jag ekologisk, cyklar till jobbet/kompisar, samåker, stänger av på knappen och drar ut mobilladdaren när jag har laddat färdigt mobilen.

Dock är det så när man bor en bit utanför centrum, har en stor familj och kanske inte har så mycket pengar, kan man inte fullt ut leva miljövänligt.

När jag ska träna på kvällen måste mina föräldrar skjutsa mig till träningen och även hämta mig när den är färdig. Ska jag hälsa på en kompis utanför byn på kvällen måste mina föräldrar både hämta och skjutsa mig. Tyvär är det inte bara jag som måste ha sina föräldrar att skjuta en till träningar och kompisar, utan många barn/ungdomar i byar runt om i Sverige. Om det istället skulle börja gå mer bussar från byarna till centrumet och andra byar skulle detta bilåkande bli mycket mindre. Men som det ser ut idag, måste man ta bilen, tyvär.

Har man en större familj har man ofta inte så mycket pengar, man försöker att spara på allting som går, särskilt försöker man att spara på maten. Idag är den ekologiska matvarorna nästan alltid dyrast på hyllan. Familjerna som det går åt mycket mat i, måste handla den biligaste maten, som oftast är den som är sämst för miljön. De som har råd att köpa ekologisk är tyvär inte alla, utan de som har pengar eller har råd att offra lite av pengarna för miljön.

Senast när jag skulle resa ner till min syster och hälsa på henne tittade jag först efter en tågbiljett. Men det var mycket dyrare och tog ex antal timmar mer att åka tåg än flyg. Jag har inte så mycket pengar, så det fick bli en flygbiljett. Man känner sig som en skurk när man hör på radio hur mycket sämre det är för miljön att åka flyg, men man har inte råd att göra något annat.

Jag skulle vilja att vi levde i ett Sverige där den ekologiska maten är biligast, där det lönar sig att köpa bussbiljett/tågbiljett och där det är en självklarhet att leva miljövänligt.




------------------------------------------------------------------------------------------------
Veckans sommargäst på Norrblogg är en 15-åring tjej vid namn Louise Fredriksson från Båtskärsnäs utanför röda Kalix. Allt i från skolan och miljöhotet till filosofiska funderingar kommer ni att få läsa under den här veckan som hon bloggar här.

Inga kommentarer: