onsdag 16 juli 2008

Sukralos till frukost!


Molnen utanför mitt kontorsfönster blåser snabbt förbi och tankarna går till att njuta av en god glass och få en dos av dagens solstrålar. Men vad är det för fler ”doser” jag får i mig genom glassen? De tillsatser som finns i olika livsmedel är till för att ge dem egenskaper som de inte har eller för att förhöja attraktionsnivån. Vissa val kan jag göra som konsument, men mina val sker på hobby nivå med denna starka motivering,”- så där färgglada kan de inte vara, det måste vara nå konstigheter i korven…”. Det valet gör jag för att undvika tillsatser till lunch, men under min frukost äter jag sötningsmedlet sukralos utan att blinka. Sukralos hittar du i diverse light produkter tex. light yoghurt, ingen vet hur sukralos påverkar miljön och människor. En annan tillsats är azofärger som du hittar i godis och läsk, detta gör barn hyperaktiva, kanske du känner igen det?

Lagstiftningen om tillsatser i mat ligger inte hos riksdagen utan det beslutas av Europaparlamentet, europaparlamentariker Åsa Westlund (s) är huvudansvarig för denna lagstiftning i Europaparlamentet och hennes envisa arbete har gett resultat. I korthet har Åsa fått igenom denna lagskärpning:


  • Framöver ska man ta hänsyn till hur tillsatser påverkar miljön när man beslutar om de ska tillåtas eller förbjudas.

  • Allt som innehåller de azofärgämnen som visat sig kunna leda till hyperaktivitet hos barn ska förses med en tydlig varningstext.

  • Om en redan godkänd tillsats ändras med nanoteknik kommer denna att räknas som en ny tillsats, och måste då gå igenom ett nytt tillståndsförfarande.

/Lenita


Veckans sommargäst på Norrblogg är Lenita Karlsson, hon jobbar som regional EU ombudsman för Norra skogslänen. Lenita är ordförande för Unga Örnar Norrbotten och kan aldrig sluta att förundras över barn och ungdomars engagemang för varandra och världen. Under vecka kommer hon att uppdatera er om EU:s dagliga arbete, sommar kul för barn och andra funderingar som passerar under dagen!

Inga kommentarer: