tisdag 8 juli 2008

Landsbyggdens överlevnad=skolan?

Skolan är det samtalsämnet som har farit runt i Kalix, men även andra delar av länet det senaste halvåret. Här i Kalix har 2 högstadium och 2 skolor lagds ner.Jag var en av de ungdomar som var för förslaget, som såg fördelarna istället för hirderna.

Jag har själv gått i en byaskola som lades ner, och ser hur bra en flytt kan vara.Det som jag ser är fördel med att ha större skolor (fast jag är emot F-9 skolor) är att man får kompisar i sin egen ålder/man hittar lättare kompisar med samma intressen. Går du som det var i klassen under mig, 2 personer i samma klass kan det vara svårt att hitta en kompis med samma intresse. . Fördelar finns även på lektionerna, som vi gick en 1-3 och där var alla på olika stadium, så hur lätt tror ni att lärarna hade att kunna föra en lektion för oss tillsammans? Gympan är även ett ämne som man har svårt med i små skolor, man är för lite personer för att kunna utöva de flesta sporter, och det blir ett handikapp när man senare börjar på högstadiumet, då elever inte kan de allra vanligaste sporterna som basket, handboll, friidrott och volleyboll. Man har även inte råd att satsa på nya moderna saker (t.ex. IT) till skolorna om man har flera ställen som pengarna ska gå till, utan man blir efter i utvecklingen.

Så klart tycker jag även att det finns fördelar med att ha en lite skola, men som jag ser det gynnar det inte barnen om skolan är allt för liten.

När man pratade om skolnedläggningen fick man ofta höra från dem som kom från byn där skolan var hotad var ”byn kommer att gå under om inte skolan finns kvar”. För det första tycker jag inte att barnen ska ”straffas” för att en by ska överleva, och sen för det andra, varför överlever alla andra byar som inte har en skola? Runt om i kommunerna ser man byar som frodas, fast det inte finns en skola där och där barnen åker till rent av kanske grannbyn.

Istället för att gnälla om att byn inte kommer att överleva utan skolan, hitta på nya saker som lockar folk att besöka eller rent av att bosätta sig i byn. För jag tror inte det är en liten skola som gör att man flyttar till en by, utan de andra sakerna som man får, tystnaden, naturen och just det som gör att man vill bo i en by.

------------------------------------------------------------------------------------------------
Veckans sommargäst på Norrblogg är en 15-åring tjej vid namn Louise Fredriksson från Båtskärsnäs utanför röda Kalix. Allt i från skolan och miljöhotet till filosofiska funderingar kommer ni att få läsa under den här veckan som hon bloggar här.

Inga kommentarer: