torsdag 22 maj 2008

Semi 2 i ESC

Nu är det äntligen dags för Charlottes semifinal. Här kommer mina betyg och mitt tips.

Island, Eurobandid "This is my life" ++++
Islands låt i år är mycket dansvänlig och har ett modernt sound. Artisterna är kompetenta och ser verkligen ut att älska det här, vilket gör det hela trovärdigt. Ett minus är att låten aldrig får det riktiga lyftet och att refrängen tjatas för mycket. Men helt enkelt väldigt bra totalt sett.

Sverige, Charlotte "Hero" +++++
Här är årets bästa låt och mest proffsiga framträdande och ändå kommer det nog inte att räcka till slutseger. Även om jag verkligen hoppas och vill att hon ska vinna.

Turkiet, Mor ve Ötesi "Deli" ++
Det här låter visserligen fräscht men roligt är det ju inte. Det saknar karaktär och något extra. Men kan mycket väl räcka till final.

Ukraina, Ani Lorak "Shade lady" ++++
I år skickar Ukraina en "diva med attityd". Hon ser mest ut som en svensk dragshowstjärna och har en discolåt som funkar på dansgolven på vilken klubb som helst- Det är modernt, fräscht och välpaketerat. Men ändå berör det inte mig. Ingen låt som kommer gå varm hos mig, trots att den nog står som vinnare i slutändan, och i så fall räddar oss från Dima Bilan-seger.

Litauen, Jeronimas Milius "Nomads in the night" -
Det här är bara total skit. Helkass låt i ett uselt framförande.

Albanien, Olta Boka, "Zemren a lame peng" +++
Detta är en vacker sång som säkerligen går hem i Balkanregionen och därmed tar sig till final.

Schweiz, Paolo Meneguzzi "Era stupendo" ++++
En vacker låt som lyckasd beröra mig i alla fall. Dessutom lyfts den ett snäpp av det italienska språket. Kommer sluta högt i finalen.

Tjeckien, Tereza Kerndlova "Have some fun" +++
Detta är en pigg poplåt som är helt okej och som nog tar sig till final.

Vitryssland, Ruslan Alehno "Hasta la vista" +++
Detta är en av årets outsiders och Vitryssland hårdsatsar också i år. Snyggt producerad låt som funkar. Nära ett fjärde plus…

Lettland, Pirates of the sea "Wolves on the sea" ++++
Aqua, Caramell och Rednex har framgångsrikt kört den här genren och då har det funkat. Här har vi nog en av favoriterna i de yngsta åldrarna och jag kan bara erkänna… Jag blir också hellycklig av dem här låten. Varningsflagg … Det här kan gå hur bra som helst OM INTE showen upplevs för töntig. Det här balanserar verkligen på gränsen.

Kroatien, Kraljevi ulice, "Romanca" +++
Detta litet nostalgiska bidrag är en ganska bra låt som säkert kommer att knipa en hel del poäng på många håll. På min lista hamnar den inte särskilt högt eftersom jag tycker den är nog så slätstruken

Bulgarien, Deep zone and Balthazar "DJ take me away" +++
Det här är précis den typ av låt som jag faller för. Det är uptempo och det är lättillgängligt och insmickrande. Jag blir het enkelt glad av denna sång.
Danmark, Simon Matthew "All night long" ++++
Detta danska bidrag kan tyvärr missa en finalplats även om det för mig är en solklar biljett till lördagen. Detta förmedlar glädje och värme på ett lagom sätt i laidback stil. Sångaren har dessutom en röst som tilltalar mig.

Georgien, Diana Gurtskaya "Peace will come" +++
Det här är en mellanklasslåt som inte lämnar några större avtryck hos mig i alla fall. Varken bra eller dåligt även om det är fräscht förpackat.

Ungern, Czezy "Candlelight" +++
Visst är det vackert och en bra röst men ack så tråkigt. Hon kommer säkert klara sig till final men hos mig får hon inte några plus i kanten.

Malta, Morena "Vodka" +
Det känns som om Malta utstuderat tänkt "Öststaterna röstar på öststaterna, så hur ska vi låta som en öststat?" och sedan hittade man denna hysteriska låt av de annars så kompetenta låtskaparparet Vella/Borg. Jag är övertygad om att Malta hamnar utanför finalen i år, och det med all rätt.

Cypern, Evdokia Kadi "Femme fatale" +++
Sånt här är jag barnsligt svag för. Det är ethno, har attityd och man vågar ta ut svängarna och man sjunger på sitt eget språk. Men floppade Cypern förra året med en av de klart bästa låtarna så lär man också floppa med den här. Orättvist men troligt.

Makedonien, Tamara feat Vrcak and Adrian "Let me love you" +++
Makedonien har en typ av sound i sina låtar som jag ofta faller för. År efter år lyckas de ju också kvala in till finalen vilket talar för dem även i år. Detta är en låt i modern etnisk balkanförpackning. Borde räcka till final.

Portugal, Vania Fernandes "Senhora do mar" +++
Det här är vackert, så vackert. Läckert dramatiskt och sensuellt också. Men det här är inte nog direkt för en finalplats även om mitt hjärta verkligen hoppas. Det är Vania värd och Portugal är värda en finalplats för att man i år vågar satsa på kvalitet och för att man håller fast vid det egna språket.

TILL FINAL I STARTORDNING:
Island
Sverige
Ukraina
Schweiz
Tjeckien
Vitryssland
Kroatien
Bulgarien
Georgien
Ungern

OUTSIDERS:
Turkiet
Lettland
Makedonien
Portugal (kan mycket väl få jurybiljetten)

SJÄLV SKULLE JAG VILJA BYTA UT:
Kroatien mot Danmark

Ungern mot Lettland
Tjeckien mot Portugal
Georgien mot Cypern

Inga kommentarer: