måndag 5 maj 2008

Arbetsmiljön behöver utvärderas i skolan, både för elever och lärare!

Tidigt imorse, med kaffekoppen och NSD framför mej, lyssnade jag på morgonnyheterna på SVT 1. Intressant att kommunalrådet i Malmö Ilmar Repalu (s) tar upp frågan att elever i åk 7 - 9 och gymnasiet ska få utvärdera lärarnas insatser. Detta med anledning av den omdebatterade TV-serien om den bråkiga Åk. 9 i Malmö som visats nu på tv. Han säger också att han fått rätt att det inte handlar om mer resurser(mer lärare?) utan om andra saker.

Den första tanken som slår mej är att detta måste ju vara jättebra. Det blir en typ av utvärdering som eleverna får göra och borde göra att de kan känna sig mer delaktiga och att de synliggörs. Samtidigt så vet jag av erfarenhet att lärarna är en av de yrkesgrupper som är mest utsatta för stress och hets i arbetslivet.

Ska man utvärdera lärarnas insatser så måste man också börja utvädera den arbetsmiljö som finns i skolan både elevers och lärares. Efter utvärderingarna så bör man omgående sätta in de resurser och de verktyg som då kan tänkas behövas. Kanske fler vuxna med andra kompetenser, exempelvis beteendevetare, eller varför inte handledning i arbetsgrupperna som stärker upp lärarrollen. Ja, det finns säkert andra kreativa förslag som kan växa fram från ordentliga utvärderingar av arbetsmiljöerna, bara man inte låter utvärderingarna, liksom tidigare, bli dammsamlare i någons bokhylla.

Inga kommentarer: