tisdag 20 maj 2008

Första semifinalen ikväll i årets Eurovision Song Contest

Och här är betyget på kvällens låtar:

1 ”Zauvijek volim te” +++
Stefan Filipovic
Montenegro
Detta är en typisk balkanlåt som de skickat flera gånger, och som lika överraskande varje år klarar sig vidare till final trots att det är ganska slätstruket. Så jag blir inte förvånad om denna skulle knipa en finalplats.

2 ”Ke’ilo kan” +++
Bo’az Ma’uda
Israel
Ja visst är det vackert och visst sjunger han bra. Men det är både svårt, överarbetat och i slutändan ganska trist.

3 ”Leto svet” +
Kreisiraadio
Estland
Förskräckligt, men refrängen har en förmåga att bita sig fast. Därav + istället för -...

4 ”A century of love” ++
Geta Burlacu
Moldavien
Inte mycket att säga om detta. Inget man minns efteråt. Laidback i jazzig tappning men utan karaktär och karisma.

5 ”Complice” +
Miodio
San Marino
Det här är enbart tråkigt.

6 ”O julissi na jalini” -
Ishtar
Belgien
Detta är så klämkäckt att jag bara kräks! När jag tvingades välja ut årets sämsta låt så blev det här mitt val, trots att de sjunger bra. Lägg märke till sångerskans klänning i kväll....

7 ”Day after day” +++
Elnur Hüseynov and Samir Javadzadeh
Azerbajdzjan
Detta är dramatik på hög nivå, nog så hög nivå. Men bidraget har något i alla fall.

8 ”Vrag naj vzame” +++
Rebeka Dremelj
Slovenien
Här är en typisk uptempolåt som brukar gå bra i balkanländerna. Den är dessutom helt okej. Den har en refräng som funkar:-)

9 ”Hold on, be strong” ++++
Maria Haukaas Storeng
Norge
Om verserna hade varit lika bra som refrängen hade det varit en solklar femma. Men låten hänger inte ihop. Kan det bero på att kompositören skrev låten när hon var femton år gammal? Och att den legat till sig i tio år. Men refrängen är helt lysande och lyssnar folk bara på den och minns bara den så kan hon vinna på lördag. Minns man hela låten kommer hon att hamna 5-10 nånting på lördag.

10 ”For life” +++
Isis Gee
Polen
Vackert men något sövande...

11 ”Irelande douze pointe” ++
Dustin the Turkey feat. Kitty B
Irland
Vet inte riktigt om jag ska hata det här eller vad? Men när kvinnan sjunger är det mördande effektivt. Och nog kommer den här ro hem en hel del röster. Men måtte den inte vinna hela köret. Det vore katastrofalt för tävlingen.

12 ”Casanova” +++
Gisela
Andorra
Detta är klämkäckt och tilltalar nog många svenskar. Mina nykära kompisar är helt sålda på den här. Men å andra sidan är de så där odrägligt nykära på samma sätt som den här låten utstrålar. Så jag förstår varför den går hem hos dem. Men det som gör att jag vill hissa varningsflagg för att den här kan gå bra är att jag testade alla låtar på två damer i övre medelåldern och de föll verkligen för den här. Kunde ha resulterat i ett plus till. Det var nära.

13 ”Pokusaj” ++++
Elvir Lakovic Laka
Bosnien-Hercegovina
Detta är bara så coolt och modernt. En låt som jag gillar mer och mer. Den har det lilla extra extra! Sångaren är hur cool som helst!

14 ”Qele qele” +++++
Sirusho
Armenien
Här är min största utmanare till Charlotte om slutsegern. Det är årets klart bästa låt och jag vill bara dansa. De annorlunda vändningarna i sången gör den bara än mer intressant. Lyssna och njut. De österländska tonerna och ansatsen gör den verkligen bra!

15 ”Your heart belongs to me” +++
Hind
Holland
Gulligt holländskt och lättglömt! Den typ av låt de brukar skicka - och bli utslagna i semin med.

16 ”Missä miehet ratsastaa” ++++
Teräsbetoni
Finland
Det här är bra - riktigt bra. Det är kvalitet och finskan gör det än mer intressant. Trodde inte alls jag skulle gilla det men är såld!

17 ”Pe-o margine de lume” +++++
Nico & Vlad
Rumänien
Detta är nog tillsammans med Serbiens låt årets vackraste låtar. Med dessa kompetenta artister kommer det här att räcka riktigt långt, troligtvis ända upp till topp-3. Mäktigt, smäktande och innerligt.

18 ”Believe” ++++
Dima Bilan
Ryssland
Årets mest uppskrivna låt imponerar inte helt på mig. Hans förra låt var mycket bättre. Men med hans flickhjärtsvinnande utseende, den urläckre violinisten Edvin Marton och den suveräne konståkaren Jevgenij Plustjenko vid hans sida, kommer att ta honom långt. Men låter är egentligen för svag för att vinna. Sedan är det skam att inte Ryssland skickade Sergej Lazarev istället. Då hade man vunnit.

19 ”Secret combination” ++++
Kalomira
Grekland
Året modernaste och mest effektiva refräng. Så dansant och MTV- influerad att detta borde räcka mycket långt!

TILL FINAL I STARTORDNING:
Montenegro
Azerbadjan
Norge
Irland
Andorra
Bosnien-Herzegovina
Armenien
Rumänien
Ryssland
Grekland

OUTSIDERS:
Slovenien
Polen
Finland

SJÄLV SKULLE JAG VILJA BYTA UT:
Montenegro mot Slovenien
Irland mot Finland

1 kommentar:

Pierre sa...

Jag tror Ryssland blir farligt i slutändan... just för att låten är alldeles lagom och kan funka överallt för vem som helst.