onsdag 21 maj 2008

Lex Ekfors

Jag har nyss haft min debatt om bl a Ekfors Kraft och hur vi ska göra för att säkra el leveranser till kunderna. Vi har nu täppt till de hål som funnits i lagen som möjliggör att staten kan gå in och tvångsförvalta elleverantörer som missköter sig. Det ska gå snabbare än det hittills gjort i den segdragna Ekforshärvan, hoppas vi. Om inte så kommer jag och mina kamrater att ha blåslampan på och jaga näringsministern till dess den är tillräckligt bra.

Debatten har handlat om många andra områden också. Gissa om jag blev förvånad när centern står och säger att vi (s) inte vill vara med i någon energiuppgörelse! Vi har ju faktiskt haft en bra och stabil ryggrad i energipolitiken tillsammans med centern och vänsterpartiet. Det var vi helt överens om förra mandatperioden. Nu verkar det som om centern vill ha den stabila ryggraden tillsammans med folkpartiet och kärnkraften!

Ett av Maud Olofssons första löften när hon blev näringsminister var att hon skulle bjuda in oss till energiöverläggningar. Det har snart gått två år och vi väntar ännu på denna inbjudan!

Inga kommentarer: