måndag 31 mars 2008

Några skälvande timmar innan förvandling

Det är verkligen med en rätt olustig och annorlunda känsla jag idag vaknar upp, sista dagen på en 8 månader lång föräldraledighet har kommit. Den är här, det som kändes så oändligt långt borta förra sommaren och nu helt plötsligt är ett faktum. I morgon blir jag åter riksdagsledamot!

Dom två senaste veckorna har jag ägnat åt inskolning på förskolan och kan med glädje konstatera att det gått superbra, tror faktiskt det har varit jobbigast för mig att inse att vår dotter är så stor så hon inte varje timme, varje dag, hela veckan behöver sin pappa. Är samtidigt oändligt tacksam för att det kännts så bra eftersom det är en stor omställning att gå från föräldraledighet till att faktiskt bo i Stockholm tisdag-torsdag varje vecka och ständigt längta hem.

Är glad att jag denna första vecka faktiskt har min dotter med mig till Stockholm för att hon också ska få bekanta sig med barnverksamheten i riksdagen som finns och där hon några dagar per termin kommer att vara. Är en viktig pusselbit för att livet som småbarnsförälder och riksdagsledamot faktiskt ska gå att kombinera på ett någolunda sätt utan att precis allt ansvar för familj och barn ska läggas på hemmaplan på någon förstående sambo/fru/man/släkting.

Försöker sätta mig in i hur det kommer att kännas att åter vara tillbaka men lyckas inte riktigt fokusera. Även om allt är kvar som jag lämnade det i form av lokaler, ledamöter, personal, utskott och ansvarsområden så har så otroligt mycket hunnit hända under dessa månader.

Regeringen ligger verkligen inte på latsidan utan har bestämt sig för att genomdriva ett systemskifte på område efter område. Som tur var är dom inte speciellt regeringsduglig så mycket fastnar i maskineriet, måste göras om eller tas omtag på innan det kan läggas fram till beslut om det inte under stora protester dras tillbaka och begravs i byrålådan för en stund, nu senast var det trafikförsäkringen som kanske inte hinner hackas sönder totalt innan ett förhoppningsvis maktskifte 2010 sätter stopp för idiotin.

Tyvärr finns det ju dock massor med saker dom ändå hinner göra, idag såldes bland annat Vin & Sprit. 55 miljarder kr kan läggas på ytterligare skattesänkningar för dom redan rikaste och samhället för även i fortsättningen stå och betala för alkoholens stora skador i samhället men inte ta del av vinsten av försäljningen. I tur står bland annat SBAB, Wasakronan och Apoteket.

Här kan du delta i protesterna mot försäljningen av Apoteket! Skriv på och sprid länken vidare.

Läsa mer? Besök gärna min vanliga blogg, min pappablogg Wildabebin och pappan samt min mobilblogg.

1 kommentar:

Anonym sa...

Lycka till! Du kommer att göra ett kanonjobb, jag är helt säker.