måndag 17 mars 2008

Marias söndagsfundering!

Sjukvård, jag är övertygad om att dom flesta svenskar kopplar ihop ordet sjukvård med rätten och möjligheten till sjukvård om och när den behövs för alla. Därför facineras jag av alla dessa svenskar, allt från spädbarn till pensionärer som reser till världens alla tillgängliga och otillgängliga ställen. Säkert utan alltför många tankar om sjukvård......

Jan, min man jobbar i Asien, så just nu så är jag hos honom i Bangkok och här i denna miljonstad finns all tänkbar och otänkbar sjukvård! För att få tillgång till sjukvården här i Thailand så behöver du antingen ha gott om pengar eller en försäkring.
Men du behöver bara reser till en fantastisk vacker ö vid namn Koh Chang så slutar dina möjligheter till avancerad sjukvård och dit reser många svenskar. Visst det finns sjukvård, men kanske inte den omedelbara sjukvården som krävs om du får en hjärtinfarkt eller om du är med i en allvarligt olycka på vägen.

Fast det är klart, man börjar ju inte sin drömresa med att kolla blodtrycket och läsa in sig på var sjukhusen finns på stället dit du ska. Det finns faktiskt en del svenskar som inte ens har en reseförsäkring.

Som sagt var, skulle jag ha blivit allvarligt sjuk på Koh Chang i helgen, så skulle jag säkert fått någon form av sjukvård, men jag tvivlar på att jag kunnat få den avancerade sjukvård som finns som en självklar bild i mitt sinne! Ni vet, den där svenska sjukvården som vi alla har betalt för via skattsedel, som fördelas efter behov och faktiskt kommer människor till del även om man bor en bit utanför stan.

Den sjukvården som nu borgarna vill släppa in privata sjukförsäkringsmodeller i, alltså starta en "sjukvårdsgräddfil" för dom som har råd att betala.
Snacka om en orättvis politik - jag är övertygad om att viljan att vara med och betala för oss andra via skattsedeln minskar drastiskt, om det går att snika sig före kön och dom faktiska vårdbehoven via sin egen plånbok.

Thailand är ett fantstiskt vacker land, men sjukvård för alla fördelat efter behov - det finns tyvärr inte!

Inga kommentarer: