lördag 1 mars 2008

Jorden runt på en eftermiddag

Var kan man möta Argentina, Thailand, Rumäninen, Bulgarien, Irak på en eftemiddag?
På Sossestugan i Piteå så klart. Ett helt gäng med människor från världens alla hörn, kom för
att prata om hur det är att komma till Sverige, till Piteå och jag hade turen att bli indbjuden och fick vara med.

Med varierande språkkunskaper, tolkades det till Thai och arabiska, det pratades engelska och en del kropsspråk allt för att kunna göra sig förstådda. Jag blir så nyfiken, men kanske framför allt full av beundran. Någon hade bara varit här i några veckor och vågade ändå försöka presentera sig på ett helt nytt språk.

Av naturliga skäl tog det ganska lång tid att bara presentera sig, och att våga säga till riksdagsledamöter vad som saknas när man kommer till Sverige eller till Piteå kanske inte är så självklart. Men jag tänker att ha möts en gång, kanske gör det lättare att ta kontakt nästa gång.
Det enda som togs upp som kritik var att kolektivtrafiken gjorde dem isolerade, och jag kan säga att jag förstår dem. Det är ett problem som de delar med alla ungdommar, eller alla utan körkort i vår kommun. Alla som är 18 skaffar sig fort som sjutton körkort, för obefintligt kolektivtrafik och stora avstånd gör att det är lite knepigt att ta sig utan bil.

Men min hemkommun har skrivit på energimyndigheternas arbete om Uthållig kommun och kommer kanske därigenom måsta se över möjligheterna till kollektivtrafiken utbyggnad.
Hur som helst, jag är enormt nyfiken på dessa nya kommun innevånare, och tror att vi har mycket att lära av varanda. Det är också glädjande att SFI jobbar med att visa hur det fungerar, hur man påverkar i kommunen. Och att ge möjlgihet att skaffa sig nätverk är viktigt om man vill bryta ned fördommar och ger möjlighet att lättare komma in i samhället.

Inga kommentarer: