fredag 7 mars 2008

Littorins ungdomssatsning är skamligt, kränkande och frustrerande!

Sitter på Arlanda och väntar på flyget som ska ta mej hem. Typiskt planet är försenat igen, det är det vanliga med SAS. Kanske jag ska börja flyga med Nordic istället. Dom håller sina flygtider betydligt bättre.

Nåja, jag har träffat massor med intressanta människor. Mest intressant var samtalet med en bekymrad chef inom Arbetsförmedlingen. Hon tog upp den svåra situationen med ungdomarna och borgarregeringens genomförda s k ungdomsgaranti. När ungdomarna kommer till Af och anmäler sig som arbetssökande ska de först sitta 3 månader (90 dagar!) innan de alls överhuvudtaget kan få hjälp att komma igång med praktikplatser eller annant. Af:s personal kan inte på något sätt rusta dem för andra arbeten. De måste själva sitta och söka arbete. Även om det finns arbetsgivare som är beredda att ge någon ungdom en anställning efter några veckors praktik så kan inte Af bistå på något sätt. Det är bara för ungdomen att vänta i tre månader!

I det här området är arbetslösheten stor bland ungdomar. Arbetsgivare vill anställa, men behöver få resurser för själva inskolningen. Det är en frusterande och kränkande behandling!
Chefen som jag samtalar med berättar att hon jobbat i 20 år inom Af och hon har aldrig varit med om att Af helt saknar verktyg för att jobba med vår framtid, våra ungdomar!

Littorins ungdomssatsning är skamligt, kränkande och frustrerande!

Lyckos Bubbe som får vara på plats i Kiruna. Af chefen och jag hann också med att prata om melodifestivalen. Hon tror på Sanna Nilssen. Hon är också min favvo men jag gillade också Linda Bentgzin (eller hur hon nu stavar efternamnet?)

Inga kommentarer: