lördag 15 mars 2008

Mitt hjärtas tips inför Melodifestivalen ikväll...

Om jag ska följa mitt hjärtas innersta röst så ser listan ut så här:

1. BWO - Lay your love on me
Låten håller högsta internationella klass och vi skulle sticka ut ordentligt med BWO som representanter. Martin Rolinski får ju varje hjärta att smälta och kommer plocka många röster på det. Sedan är ABBA- och Maddonnainfluenserna inte alls fel!!!

2. Sanna Nielsen - Empty room
Det här är festivalens vackraste låt, starkaste röst och mest känslomässiga framförande. Det kan räcka längre än så här! Och jag sörjer inte i så fall!!! Det är Sanna, Sverige och Eurovision i så fall värt!

3. Charlotte Perelli - Hero
Låten håller högsta Eurovisionklass och Perelli gör ett supersäkert framträdande. Men jag kan inte släppa känslan att det här inte når Charlottes hjärta riktigt. Det känns inte äkta och innerligt. Det känns kyligt, distanserat och nästan konstruerat. Lägger hon in känsla och verklig innerlighet ikväll, som det ryktas att hon kopplat på under repetitionerna nu, så åker hon nog upp på första plats hos mig också. Men än så saknas det här lilla extra för att jag helhjärtat ska ta det till mig. Men jag erkänner. Det är den låt jag lyssnar mest på!

4. Nordman - I lågornas sken
Det här är ren känslomässighet som placerar den här låten här. Den går rakt in i mig och sedan har ajg alltid ÄLSKAT Nordman. Men texterna var bättre under Py Bäckmans tid! Texten är svårsjungen och det verkar störa Håkan Hemlin. Men gör Nordman samma urstarka framförande som andra gången i Kiruna så kommer det räcka långt upp i resultatlistan.

5. Linda Bengtzing - Hur svårt kan det va?
Det är supertajt mellan Bengtzing och Rongedal i min lista men det som gör att jag placerar Linda före är hennes innerlighet och genuina värme, samt att låten är en verklig SCHLAGER!!!

6. Rongedal - Just a minute
Det här är verkligen en retrofräsch låt med ett superbt framförande. Kommer ro hem juryröster "en masse" och kommer nog ta hem en del telefonröster också så folkkära som de blivit. I mitt tips där jag bedömer hur jag tror det går så landar de högre än så här!

7. Sibel - That is where I'll go
Det är en vacker låt och ett bra framförande men visst är det TRIST va?

8. Christer Sjögren -I love Europe
Ja nu undrar ni nog varför Christer inte hamnar sist i denna lista. Men det är faktiskt så att Amy Diamond lämnar mig totalt oberörd och jag avskyr Fridas låt. Christer har i alla fall läckra trumpetpartier i sin låt!

9. Amy Diamond - Thank you
Det här är bara oengagerat och supertrist!!!

10. Frida feat Headline - Upp och hoppa
Vad gör den här för det första bland de 28 bidragen som juryn valde ut, och dessutom hur kunde den hamna direkt till Globen??? Usch!!!

Inga kommentarer: