lördag 28 juni 2008

Besök i Polen och flyktingförläggningen.

Jag har varit i Polen under veckan som gick, mitt utskott i Nordiska Rådet har haft ett antal möten där. Vi besökte bla Frontex som har hand om förvaltningen av EU:s yttre gränser och det var intressant att få informationen direkt på plats.
Men störsts intrycket fick jag av besöket på flyktingförläggningen som ligger precis vid flygplatsen.....där kan det hända att illegala flyktingar får sitta upp till ett år, om det inte går att fastställa deras rätta identitet. Stället var som ett välbevakat fängelse och i dom små cellerna kunde upp till åtta människor få sitta.
Människor som flytt för sina liv eller som försöker att skaffa sig ett bättre liv och en ljusare framtid. Det är inte mer än 100 år sedan många, många svenskar gjorde precis på samma sätt....flydde från svält och armod. Det är bra att ha det i tankarna när vi möts av människor som också önskar sig och sina nära ett bättre liv!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Maria.

Såg du inget av hur Polen har det?
Efter nazisternas härjningar och kommunisternas förtryck?
Har folket det bättre?
Hur lyckas du bortse från det?

Maria sa...

Hej anonym....jag såg en miljonstad på frammarsch i Europa. Sen ska jag tillägga att jag var i Warsawa i två dagar med ett förbestämt program...liiiite svårt att hinna se allt då.