tisdag 27 januari 2009

Välkomen till verkligheten Littorin!

I förrgår tjänstgjorde jag min sista dag som ersättare i riksdagen. Jag blir nu åter arbetssökande och med detta vill jag hälsa Sven-Otto Littorin välkommen till Norrbotten när han gör sin turné till arbetsförmedlingar runt om i landet.
Moderaterna gör ett stort nummer av att de ska ut och besöka 200 varseldrabbade arbetsplatser. Sven Otto Littorin ska också göra en turné och besöka arbetsförmedlingar runt om i landet.

I den socialdemokratiska riksdagsgruppen har vi redan gjort betydligt fler besök än 200 på varslade arbetsplatser, bara här i Norrbotten har vi gjort fler än 30 sådana besök och då är det en spontan uppräkning av de som jag kan komma på just nu.

Jag har dessutom själv varit arbetssökande och det blir jag igen nu när mitt uppdrag i riksdagen upphör. Så jag känner väl till hur varselvågen slår mot människor och hur regeringens passivitet bidrar till att förvärra situationen.

Samtidigt är det ju bra att moderaterna kommer ut och ser effekterna av sin egen politik.
Jag välkomnar Sven Otto Littorin till Norrbotten när han kommer till Kiruna längre fram i vår. Han får gärna åka förbi Piteå så ska jag sätta på kaffepannan så kan han får träffa mig, och några andra bekanta som kan berätta hur det är att vara antingen arbetssökande, eller överskuldsatt, eller sjukskriven, eller deltids arbetlös i hans Sverige.

Det ska bli intressant att höra vad han har att säga till alla arbetslösa som får gå till den sämsta a-kassan på årtionden – och till dem som står utan försäkring sedan regeringens chockhöjning av avgiften gjort det dyrt att vara med.

Nu blir detta mitt sista inlägg på Norrblogg, för denna gången. Men jag säger: På återsende.
Lita på att jag är taggad till tusen inför valrörelsen 2010. Vi som är arbetslösa har inte råd med den här regeringen. Ni är så klart välkomman att fortsätta följa mig och mina tankar på www.s-info.se/bergstedt Mitt liv och min vardag, blandat med politik.

Nu har jag ju bjudit hem Sven-Otto, men jag kan inte låta bli att tänka på Euskefurats låt "Littorin hompa" som tillägnades honnom efter att han som pris till årets arbetare skulle ge en lunch med sig själv. Håll till godo - Youtube.

Inga kommentarer: