torsdag 8 januari 2009

2009 börjar med en rivstart!

God fortsättning på er alla om jag inte sagt det tidigare. Har försökt hålla mig ifrån såväl bloggandet som mailen och mobilen mellan julafton och nyårsafton och är faktiskt rätt stolt över mig själv. Klarade det någolunda även om ett och annat tt-meddelande givetvis konsumerades. Nu är det dock full fart och det i 110 knyck!

Har haft några dagar av mailrensning, biljettbokningar, inläsning och förberedelser och var som traditionen bjuder på Landshövdingens trettondagsmottagning. Idag har dock fokus lagts på Plannja och ett besök hos företagsledningen. Bra genomgång och samtal även om det inte ändrar min uppfattning att det är tragiskt att man nu gör en större företagsflytt och jag tycker fortfarande argumenten är alltför tunna och spretar men vi har alla våra olika roller och uppdrag.

Blir dock bara än mer övertygad om att Norrbottniabanan är ett MÅSTE för att vår region ska kunna stå starka även framöver och inte minst möjliggöra att resten av landet och europa får del av all det det vi har här i form av naturtillgångar och förädlade produkter. När man träffar företagsledningen på Plannja blir det också så otroligt tydligt att transportstödet inte får fortsätta att försämras. Kring detta måste vi ta kamp kamrater!

Efter Plannja väntade möte med Unionen och efter 4 timmars diskussion och riktigt bra samtal kan jag bara konstatera att jag stärkts i min tro att regeringen skjuter dåligt och träffar helt fel. Två skitår väntar och med borgerlig politik som slaktat arbetslöshetsförsäkringen och tvingat över en halv miljon svenskar att lämna den samtisigt som man kraftigt skurit ner på Komvux och arbetsmarknadspolitiken blir det mer än dubbelt skit! Detta försöker dom borgerliga politikerna lite snyggt komma undan genom att sätta allt fokus på finanskrisen och den globala lågkonjunkturen.

Men kom igen. Har man otur eller otur när man som borgerlig regering för tredje gången i rad regerar när det blir fullständigt kaos eller kan det delvis handla om den politik man för eller inte för? Skulle tro det och kring detta ska jag och mina kollegor fortsätta att ta debatt men här behöver vi bli fler. Kom med du också! Bara idag värvade vi tre nya medlemmar på vår tour som avslutades med kvällsmöte med Northland Resources om allt det spännand esom nu pågår i Pajala.

Nu väntar sängen och i morgon möte med Polismästaren i Norrbotten. Blir ett intressant möte, inte minst kopplat till detta!

Inga kommentarer: