söndag 11 januari 2009

Marias söndagsfundering!

Visst är det fantastiska att en söndag få vakna upp i ett lugn, vackert och stilla Arjeplog. Och ibland är naturen så vacker att det nästan gör ont i kroppen, om ni förstår vad jag menar. Men hur lugnt och vackert det än må vara här hemma, så kryper kriget och oförsoningen i Gaza in under skinnet på mig.
Jag som är född och bor i ett land som kan se tillbaka på 200 års fred, har faktiskt lite svårt att riktigt, riktigt förstå. Och ännu svårare är det att sätta sig in i hur människor överlever instängda mitt i en krigzon, utan mat, sjukvård och vatten. Hur rädd skulle jag inte vara, livrädd för att jag och min familj skulle bli dödade. Ofattbart och nästintill obegripligt.
Jag precis som alla andra tycker att det måste bli ett eldupphör, på stört! Men det verkar vara en utopi för både Israel och Hamas......i mina ögon verkar ingen av dom stridande bekymra sig värst mycket om alla de civila offren som får betala med sina liv. Jag har svårt att riktigt förstå kriget och varför det är så omöjligt att försöka komma överens om åtminstone eld upphör och jag tror inte att jag är ensam om dessa känslor och tankar.
Därför var fredagens radioprogram i P1 så bra, det var en panel som pratade om just vad, hur och varför konflikten och nu det brinnande kriget i Gaza pågår. Lyssna gärna på det programmet, jag tyckte det var bra och upplysande.

Inga kommentarer: