onsdag 19 december 2007

Svinkallt i Stockholm

Puhuuuuu......efter en lång dag i riksdagen som för min del började kl. 9.00 med dagens första votering (röstning i riksdagen). Sedan jag kommit hem ikväll har jag säkert varit en kvart i duschen efter att ha varit med på LO:s demonstration mot borgarpolitiken som bara ökar på orättvisorna. Ja, ja, jag vet....(luther sitter på min axel) borde inte duscha så länge med tanke på att vi behöver spara energi, men det är svinkallt i Stockholm. Ovanligt kallt för årstiden och jag som inbiten norrlänning och Överkalixbo fryser och längtar efter dunjackan och min pajalabastu.

Svinkall är också borgarpolitiken som ger till dom som redan har det gott i sina exklusiva villor i Djursholm och gör livet fattigare för sågverksarbetaren i Seskarö som kommer att gå ut i arbetslöshet. Idag fick också pappersarbetarna inom SCA i Munksund, Piteå, besked att ca 30 kommer att få gå från sina jobb. Igår kom också EG-domen i Lavalfrågan och den var inte positiv. Vilka svinkalla julklappar som levereras i en tid som borde innefatta glädje, hopp och framtidstro.

Glädjen, hoppet och framtidstron finns ändå där när jag är med alla 1000-tals kamrater i kvällens demonstration och kraftfullt markerar att vi tillsammans kämpar för rättvisa, solidaritet och ett varmare klimat i Sverige. Nu väntar sängen och en sista natts vila i Stockholm innan jag styr kosan hem till vintervackra Överkalix.

Inga kommentarer: