söndag 16 december 2007

Arbetets värde och pris.

De som håller koll på lokalnyheterna eller läst Marias tidigare inlägg vet att sågen i Seskarö
ska läggas ned. 60 arbetstillfällen i lilla Seskarö, det vill inte säga lite. Det blir en klump i halsen, tänk vilken jul det blir för alla de som jobbar på sågen, men även för de andra som bor i samhället för 60 arbetstillfällen påverkar inte bara dem som jobbar där, de får längre verkningar än så.

Jag är ju själv egentligen arbetslös, har bara tillfällig respit medans Fredrik (Lundh) är hemma med Wilda så jag tror jag kan sätta mig in lite hur det känns. Om jag känner mig maktlös och blir rädd, hur ska det då inte kännas för arbetarna på sågen och deras familj. Krisitna (Zakrisson)har interpellerat i frågan och på måndag åker Maria (Stenberg) och Lars (U Granberg.) till Seskarö.

Att riskera att bli arbetslös är alltid hemskt, men nu känns det än värre. Sänkta ersättningsnivåer, höjda avgifter är vägen för att hjälpa oss som inte har jobb ut i arbetslivet. Inte praktikter, vidareutbildning, verifiering av kunskaper. Jag hoppas att det ska finnas en annan lösning för sågen i Seskarö, och jag hoppas att jag hittar ett jobb för egen del. Ska föresten författa en arbetsplatsansökan i helgen, det finns ett jobb i Jönköping som jag fått anvisat.

Hannah Bergstedt

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är nog lite mer eller mindre kaotiskt hos de flesta här på Ön.

Förhoppningsvis om fler reagerar och aktiverar sig så kan vi åtminstone stoppa slakten av sågen som tyvärr är "lovad" av företagsledningen för styckas den upp finns ingen återvändo!

Det måste finnas intressenter för köp/övertagande då det är en jävligt bra såg! :)

/iZac, seskaro.nu

Hannah sa...

Det känns som du inte helt har förlorat hoppet ialla fall Izac, att det är kaotiskt kan jag bara tänka mig.

Och finns det en köpare finns det ju ett otroligt värdefullt kapital, kunskapskaptialet hos de som jobbar på sågen.

Kommenterade på din blogg också. Som jag kan tipsa andra om att besöka. www.seskaro.nu