måndag 10 december 2007

Solidariska julklappar

Tiden fullkomligt rusar fram och mitt i allt detta ska man försöka hitta någon form av harmoni, lite mys och gärna en och annan julklapp också. Inte konstigt att julen ibland bara blir helt enkelt för mycket för människor fast julen egentligen står för något helt annat än konsumtion, hets och måsten.

Har lovat mig själv att detta år ska vara det första på väg mot något nytt, annorlunda och förhoppningsvis med mer hjärta och mindre måsten. Vi får väl se hur det går, tanken är ju god! Om jag når hela vägen fram, nä, det tror jag knappast...

Men någonstans ska man ju börja och jag har bestämt mig för att ta utgångspunkt i Solidaritet. Innebär bland annat att en del nära och kära får julklappar mot fattigdom och saker med mer än en tanke bakom. Solidaritetsfonden får motta en insättning från lönekontot som annars med stor sannolikhet i all hast hade omvandlats till just julklappskonsumtion.

Men också veckans politiska aktiviteter färgas. I morgon bär det av till Haparande för att tillsammans med IF Metall besöka några företag som den del av deras Rättvisevecka och till helgen skriver jag årets sista krönika till NSD på temat Solidaritet, men med vilka?

I övrigt ägnas vardagen åt att just förstå hur tiden kan gå så snabbt och då tänker jag inte bara på veckorna så här just innan jul utan på hela det senaste året. På torsdag är jag pappa åt en 1 årig liten tjej vilket är fullständigt ofattbart! Det var ju nyligen hon dök upp i mitt liv, kan inte riktigt förstå det där....

Avslutar med lite ytterligare julklappstips...

Ge bort utsläppsrätter
Köp en Nudie tröja
Lotter uppskattas alltid
Eller varför inte lite blommor

2 kommentarer:

Bubbe sa...

Hej Fredrik!

I år är det en tung jul. Ska bara köpa julklappar till mina syskonbarn. Blir bara fyra stycken totalt. Och jag som älskar att handla julklappar...

Bubbe

Fredrik Lundh Sammeli sa...

Hej Bubbe!

Håller med, julklappar är verkligen skoj. Både att ge och att få! Även om det är långt ifrån lika roligt kan du ju alltid skicka några riktigt hårda klappar till regeringen...

Hoppas du får en riktigt skön och lat jul!

Ps. En biljett till schlagerfestivalen i Kiruna står högt på min önskelista... = )