måndag 10 november 2008

Ibland är jag bara för snabb...

för mitt eget bästa. Har lyckats tömma och kasta hela min e-post. Inte bara de utvalda delar jag tänkt mig. Jag avskyr att ligga efter med en massa i min inkorg, och det var nu min privata e-post jag sabbade. Imorgon kommer jag ner till Stockholm och har då en hel riksdagsmail att gå igenom. Puh, jag är inte riktigt sams med Helpdesk just nu känner jag, fick inte ut min bärbara dator innan plenifria så nu lär det ta mig hela tisdagen att gå igenom min e-post.

I-landsproblem? Svar ja. Idag har jag lyssnat till Oscar Pettersson som berättade om sitt besök i Väst Sahara, och deras bekymmer är en aning större än mina. Kvällen ägnades åt arbetarekommunens repskap där den kommunala budgeten disskuterades. Frågor om hur vi prioriterar våra pengar, kan och ska vi lösa ensamheten med mer platser i äldreomsorgen, eller finns det andra och bättre sätt var några av ämnena för kvällen. Vi kan konstatera att Piteå är en kommun med god ekonomi, det flyttar in mer folk, och tackvare att vi "sparat i ladorna" under högkonjunktur behöver vi inte göra några besparingar - ännu.

Men långt ifrån alla kommuner har samma förutsättningar, ett stort orosmoln vilar över många kommuner som tappar i befolkning och med de frysta statsbidragen går en mörk tid till mötes.
Det kommer att bli många och svåra beslut att fatta i flera små kommuner runt om i landet, och regeringen som helt saknar en regionalpolitik lär väl knappast lyfta en hand för att hjälpa.

Hannah Bergstedt

Inga kommentarer: