onsdag 5 november 2008

Allt från bildelar till kirurgiska verktyg

Solen lyste över Norrbotten när jag efter att ha lämnat barnen på skolan gav mig iväg upp till Luleå för ett besök på SSAB. Det var med glatt hjärta som vi på morgonen vaknade till beskedet att USA fått en demokrat som president, och dessutom en svart man med rötterna i Kenya. Det kändes stort, nästan lika stort som att vara med och välja den första kvinnliga partiordföranden ii det Socialdemokratiska partiet.

Väl på SSAB togs vi emot av representanter från IF metall som guidade oss runt. Det är en fascinerande industri som tillverkar stål till allt från bildelar till kirurgiska verktyg. Vi får en bra genomgång och de som jobbar i kontrollrummen berättar gärna om sin verksamhet. Det märks att de som jobbar på SSAB trivs med sina arbeten, och i stor mån känner sig trygga på sitt företag, även om olyckan skulle vara framme. Det finns arbetsuppgifter för dem som inte längre kan arbeta inne i det man kallar kärnverksamheten, men det är med viss oro som man pratar om det nya i sjukförsäkringssystemet. – Hur är det där med att man ska söka jobb överallt om man varit sjukskriven längre än ett halvår?I en av kontrollrummen sitter en kille vars tjej pluggat, och han berättar att hon pågrund at regeringen inte får stämpla nu när studierna är över och hon ännu inte fått arbete. De hade tänkt låna till ett hus, men med bara en inkomst….En lång diskussion om jämställdhet och föräldraskap han vi också med, och det kom fram en hel del intressanta synpunkter på vår egen politik som jag stoppar med i ryggsäcken och förhoppningsvis har jag lockat några att ha synpunkter i rådslagen.

Efter detta ett besök hos en egenföretagare som kanske var dagens förvåning, ändå jag vet att det är fördomsfullt, men jag hade inte väntat mig att denna skulle vara så missnöjd med den Moderatstyrda regeringens politik. Företagaren uttryckte ett stort stöd för Mona Sahlin och gladdes stort att hon lyft frågan om småföretagarna i den Socialdemokratiska politiken.
Dagen idag avrundades med att hämta barn på ”fritte” och sedan skynda hem till mina föräldrar som idag serverade pannkaka med hjortronsylt (tack mamma) för att sedan åka vidare på simträning med barnen. Jag tog hunden på promenad under tiden och sedan bastade vi ihop en stund, jag och mina tjejer.

Inga kommentarer: