måndag 21 januari 2008

Vägen var som en tvättbräda

Tidigt i morse när jag var på väg ner till Sunderbyn för frukostmöte med LO hamnade jag mitt i en olycka med tre personbilar inblandade. Det var kusligt. Det kunde ha varit jag som var inblandad om jag kommit några minuter tidigare. Var det någon jag kände? Två ambulanser och räddningstjänsten anlände och jag hoppas att det inte var allvarliga personskador.

Det var på E 10:an, några kilometer söder om Överkalix. Det var mörkt, snöade lätt och vägen var som en tvättbräda. Inte konstigt att det händer olyckor, tänkte jag, med dessa urusla vägförhållanden. Just på denna vägsträcka är det ofta olyckor. Här borde det vara mitträcke med omkörningsfiler och väl tilltagna parkeringsplatser. E 10:an har med åren blivit allt mer tungt belastad med tunga långtradare som ska upp till Nordnorge, Nordfinland och Ryssland. Självklart så sliter det hårdare på vägarna och därmed ökar olyckorna.

LO: s frukostmöte ägnade vi till att diskutera infrastrukturen på vårt län och framförallt kravet på att Haparandabanan och Norrbottniabanan måste bygas!

Att vi har bra vägar, flygförbindelser och att Haparandabanan/Norrbottniabanan byggs NU (!) är helt avgörande för hur vi kommer att kunna fortsätta med vår utveckling av hela norra Sverige och bidra till resten av Sveriges utveckling.

Inga kommentarer: