onsdag 23 januari 2008

Hur kan vi öka den skogliga tillväxten?

Är idag och imorgon medverkande i en skogskonferens för skogsnäringen i Västerbotten och Norrbotten. Här är knökfullt i konferenslokalen, ca 100 personer som kommer från skogsbruket, -industrin, sågverken, åkerinäringen, forskningen och utbildningen..

Temat för konferensen är " Hur kan vi öka den skogliga tillväxten" . Jag vill gärna fylla på den rubriken med "och göra det på ett långsiktigt miljömedvetet sätt". Visst går det att göra och nu börjar det bli bråttom p g a klimatförändringarna. Egentligen så är det väl kända och beprövade metoder som kan möjliggöra detta enligt föreläsarna. Varför gör man inte mer då? Problemet sitter nog inte så mycket i vilken metod, utan mer i kampen om vem som ska ha råvaran.

Jag tror att vi i norra Sverige kan bli världsledande i att öka den skogliga tillväxten. Vi kan göra det på ett miljömedvetet långsiktigt sätt. Det ger jobb (enligt beräkningar ca 1000 nya jobb) och vi bidrar globalt till att ta hand om koldioxiden i vår atmosfär.

Imorgon håller jag mitt anförande som kommer att utgå från de politiska processerna och ståndpunkterna.

4 kommentarer:

Unknown sa...

Det låter som att enda sättet att skapa arbetstillfällen inom träsektorn är att öka tillväxten i skogen och där med ökat uttag.

Det är ju inte sant!

Vidare förädling, som innebär mer än sönderdelning till plank och ämnen, av vår råvara ger tiofalt mer arbetstillfällen, per kubikmeter averkat skog, än dagen träsektor ger i Norrbotten.
Vår träsektor fungerar som "kolonialpolitiken" fungerar i vissa länder.
Rov drift på råvaror!
Vi exporterar vår träråvara för ca 2-8 kr/kg och importerar den för ca 150 - 1500 kr/kg!
Är det vettigt? Var för tillåter Ni att debatten förs på det sättet som den förs i dag i Norrbotten?.....:)

Karin sa...

Tack för din kommentar och när jag läser den så förstår jag att du inte följt hela debatten. Det handlar inte bara om Norrbotten utan om hela Sverige och även utanför våra landsgränser.

Genom att öka tillväxten i våra skogar så binder vi också koldioxiden i vår atmotsfär och är på så sätt med globalt och bidrar till att minska växthuseffekten.

Forskningen har kommit långt och man kan nu påvisa att det går att öka tillväxten mellan 20 - 60 % på våra nordliga breddgrader med olika skötsel-/bruksmetoder. Det är viktigt att säkerställa att det görs på ett miljömedvetet sätt.

Vi behöver mer biomassa om vi ska klara av att försörja vår skogsindustri, satsningarna på förnyelsebara alternativ och ha en fortsatt kvalitativ vidareförädling av träprodukter.

När vi för debatten ser vi på helheten, dvs. från det lilla fröet till möbeln eller det högkvalitativa pappret. Vi ser också stora möjligheter att ta fram förnyelsebara drivmedel/energi m m.

Visste du att när man räknat på denna helhetskedja så säger man att 1 jobb i skogen ger 15 jobb totalt i alla följande led. Enbart i mitt eget län jobbar idag ca 4000 människor i denna kedja. Det är en viktig bransch med en av våra viktigaste naturresurser som vi på alla sätt måste värna, såväl tillväxt men på ett långsiktigt miljömedvetet sätt.

Den värld jag efterlämnar till våra barn vill jag ska vara i samma skick, men helst ännu bättre än den jag överog.

Unknown sa...

Jag har nog följt debatten, men tycker att den har lite fel fokus för oss i Norrbotten.
Vad hjälper det Norrbottens innevånare om vi får en bättre miljö men vi och våra barn och barnbarn är tvungna att flytta på grund av att det inte finns jobb att försörja sig på. Seskarö är ett typiskt exempel.

Dessutom jobbade jag ett tag i skogen på sextiotalet så jag är inte helt främmande kring diskusitionen om skogstillväxten. Den fördes redan då när man ville öka skogsuttaget. Argumentet var att nya rön från forskningen visade att tillväxten kunde ökas väsentligt och därmed större uttag av skogsråvara.
Nu är det miljö argumentet och jag känner till biomassans förmåga att ta upp koldioxid. Miljön är viktig och den har vi alltid varit rädd om i Norrbotten men den får inte ta fokus från de verkliga problemet i Norrbotten.

VARIFRÅN KOMMER DE NYA JOBBEN?

Ett större uttag av skog i Norrbotten klarar knapt av att motverka den pågående rationaliseringen som ny teknik åstadkommer. Lika lite nya jobb som dagens investeringar i LKAB och Aitik skapar.
Det är ett faktum att LKAB.s miljard investering i de nya kulsinter verket endast ger 40 nya jobb. Nedläggningen av telefonpassningsbolaget ledde till 60 mindre arbeten i Gällivare d.v.s netto -20 mindre arbetstillfällen i Malmfälten.
Min erfarenhet är att när basnäringarna investerar så innebär det ett högre råvaru uttag och minskade arbetstillfällen.

Vi måste lyfta det verkliga "Norrbottens problemet" på den lokala dagordningen.
FLYKTEN FRÅN NORRBOTTEN PÅ GRUND AV BRIST PÅ ARBETE!!!!!

VARFÖR VILL INGEN TA I FRÅGAN??????

Jag vet att problemet även finns på andra håll men det hjälper inte oss. Vi måste, själv här i Norrbotten, ta tag i våra problem på ett helt annat sätt än vi har gjort hittills.

ETT ÄR SÄKERT OM VI INTE LYCKAS VÄNDA TRENDEN SÅ GÅR DET HÄR ÅT HELSE FYR OCH DET ÄR BRÅTTOM.

P.S
Det hjälper inte med fler IKEA butiker för vi kan inte konsumera oss ur problemet.

Karin sa...

Tack igen för din kommentar. Jag ska försöka ge svar, om än det kan bli omfattande. Du ställer viktiga frågor som egentligen handlar om hur vi ska överleva i vårt Norrbotten och där är jobben viktigast.

Jag börjar med att kommentera de skogliga frågorna igen. Jag tror att den skogliga sektorn har mycket att bidra med framöver. Till skillnad från 20, 30 år sedan så gäller idag att tillväxt och miljö går hand i hand. Skogsprodukter tillhör en av Sveriges största exportområden. Miljötekniska sektorn är den snabbast växande exportsektorn i Sverige. Vi i norr har naturliga förutsättningar att lyckats inom detta område. Vi har naturresurserna och vi har ett framgångsrikt universitet som bidrar med forskning och utveckling.

Jag skulle också önska att det går snabbare så vi kan räkna hem jobb mer direkt. Man räknar med att en skogsarbetare skapar 15 andra jobb inom hela den skogliga kedjan, dvs från frö till färdiga "träprodukter"(möbel,massa, pellets, biodrivmedel etc) Enbart inom detta jobbar idag ca 4000 personer på vårt län. Om du sedan lägger till all annan service som behövs för detta; skolor, vård, omsorg, tjänstesektor, transporter m m , så blir det en ännu större verksamhet.

Det är trist att seskarösågen kan komma att läggas ned. Jag hoppas innerligt att man hittar någon lösning. I vart fall så anser jag att staten har ett stort ansvar som ägare av Svea Skog att ordna så att jobb/utveckling kan ske i Seskarö framledes.

En annan sektor som vi ofta glömmer bort uppe hos oss är den växande turismnäringen. Vi uppe i norr växer mest där och jag vet att det är ett jättesug ute i resten av världen att få komma till oss och uppleva det unika vi har; människorna, naturenen, det exotiska, vinter, mörker, kyla ljuset t o m myggen. Vi behöver få till stånd mer förutsättningar för att vidraeutveckla detta område.
Överhuvudtaget så bör det finnas stora möjligheter att utveckla hela tjänstesektorn.

Jag anser också att vi måste själva göra mer. Vi har bra och duktiga männsikor på vårt län så låt oss hjälpas åt med att driva på utvecklingen.

Tyvärr har vi nu en högerpolitik som inte är särskilt intresserade av oss i norr. De driver på centraliseringen till större städer och som arbetlös ska du till varje pris kunna ta ett jobb var som helst i landet, även om det splittrar familjer och du får lämna hus med skulder kvar. Senaste beskedet som kom igår om att all tullverksamhet norr om Gävle ska läggas ner kommer att slå hårt för oss bl a på turismnäringens utveckling.

Men, var tycker du satssningar på nya jobb ska vara?