måndag 23 februari 2009

Tydliga Mona och luddiga Reinfeldt

Blir glad när jag tar del av rapporterna från Monas Kirunabesök och det fullsatta Folkets hus ikväll. Hade varit skoj att vara med, men själv bytte jag ett underbart vintrigt Luleå mot ett halvslaskigt Stockholm redan under eftermiddagen.

Till skillnad från Statsministern var Mona dessutom väldigt tydligt, LKAB ska inte säljas och staten har ett ansvar i stadsflytten. Två viktiga och för mig självklara besked. Tydligen inte för Reinfeldt som bara konstaterar att det inte blir någon försäljning av LKAB denna mandatperiod och att nytt besked kommer inför nästa. Dessutom har visst inte staten något ansvar för stadsflytten enligt Reinfeldt och här måste jag konstatera att Statsministern än en gång är ute och cyklar.

Blir intressant att se hur diskussionerna går i vårt utskott, Civilutskottet när jag står som värd för vårt besök i Kiruna och Gällivare i slutet på mars med just stadsfytt och samhällsplanering i fokus. Till den resan får jag återkomma!

Bloggar på samma ämne på min egen blogg, fredriks funderingar och har där letat i gömmorna och hittat bilden från SSUs kampanj Rör inte vår gruva! Kolla gärna!

Inga kommentarer: