fredag 6 februari 2009

Kvinnor och kärnkraften!

Jag kan inte låta bli att reflektera lite när jag läser författarinnan Åsa Mobergs inlägg i kärnkraftsdebatten. Hon konstaterar att kvinnor alltid varit mera skeptiska till kärnkraften, ja inte Maud Olofsson just nu då. Men Åsa Moberg radar upp en del goda insikter som är värda att fundera på en stund. Vad sägs om t. ex att kärnkraften inte kan hävda sig ekonomisk idag heller. Men jag tänker också på det motstånd som fanns i min hemkommun när uranfyndigheten i Pleutajokk var som mest aktuell. Arjeplogarna ville helt enkelt inte att det skulle brytas någon uran, sund inställning!
Så frågorna och svaren vi måste ge oss själva är: vill jag bo i en kommun där det bryts uran, vill jag bo med mina barn nära ett kärnkraftverk eller vill jag bo och leva i en kommun där det ska ske slutförvaring av kärnavfallet. Jag tvivlar starkt på att vi vill det, jag vill det inte i allafall!!

Inga kommentarer: