onsdag 14 oktober 2009

Vem rackarn vet vad en "etableringslots" är?!?

Jag har grunnat en hel del på uppkomsten av fenomenet coacher i alla möjliga och omöjliga varianter. Karriärscoacher, fotbollscoacher, relationscoacher och nu det senaste arbetslöshetscoacher som Arbetsförmedlingen ska upphandla. Förr i tiden kallades kanske "coacherna" för byaäldste eller klokagumman. Idag ska dom ha betalt och har säkert ett kontor dit du får gå om du behöver deras tjänster.
Nu har dessutom den borgerliga regeringen beslutat om att inrätta ytterligare en yrkeskår; "Etableringslotsar".
Helt plötslig, finns det två helt nya yrkeskårer i Sverige; coacher och etableringslotsar. Men jag undrar fortfarande vilken kompetens som krävs för att bli en coach eller en etableringslots? Kan jag ringa till LTU och fråga; hallå där, till vilket utbildningsprogram jag ska söka om jag vill ha jobb som coach eller etableringslots?
Jag känner mer och mer att det verkar vara lite hipp som happ när det gäller arbetslösa, sjukskrivna och nysvenskars möjlighet att få vägledning till jobb. I vanliga fall brukar borgarna basuneras ut att prov, krav och kunskap är det allra viktigaste. Men uppenbarligen inte när det gäller att stödja nysvenskar.....där räcker det att vara en juridisk person.

Inga kommentarer: